onsdag 8 juni 2011

Rabatten

Den här våren har jag haft ett projekt här hemmavid, det är att anlägga en stor torvblocksrabatt på min lilla tomt. 25 torvblock införskaffades på Härnösands handelsträdgård och sedan  lade jag bara ut dem i en stor oval. I botten har jag en marktäckande väv så inte ogräs ska växa upp och sedan var det bara att fylla på med jord. Många säckar jord blev det!


Ett syfte med rabatten är att det ska ge lite insynsskydd för uteplatsen, men också för att rabatten i sig förhoppningsvis kommer att bli en prydnad för trädgården! 


Länge har jag velat göra en spaljé av armeringsmatta, men har aldrig riktigt kommit igång eftersom jag tänkt mig att det skulle bli mycket snickrande som skulle behövas. Jag har inget emot att snickra, men eftersom jag inte har redskap för detta blir det en lång startsträcka och dyrt innan jag kommer på banan. 


Var på Fresks i Härnösand där de säljer byggmaterial och där hade de mindre armeringsmattebitar, ca 1m gånger 1.20 m samt mindre armeringsjärnpinnar på ca 2 m. De låg i en trave för sig och gick under beteckningen "hanteringsvänliga" armeringsjärn. TOPPEN! Här behövdes plötsligt ingen rondell, inget trävirke, ingen såg, ingen borr, inte ens hammare behövdes! Med buntband i plast "slöjdade" jag enkelt fast armeringsmattebitarna på armeringspinnarna som jag med handkraft tryckt ner i jorden. För att få lite extra stadga åt sidorna lät jag spaljén gå i zick-zack i rabatten.


Torvblocksrabbaten


Sedan var det plötsligt klart och den roliga planteringen och sådden tog vid. Humle, Blomman för dagen, sockerärtor, bondbönor, rädisor, en uppstammad svartvinbärsbuske, praktriddarsporre, sallad, ringblommor och en snygg tuggummirosa vallmo har fått komma i rabatten. Än så länge syns ingen prunkande prakt, men snart...? Nu handlar det om att vattna i mängd eftersom det inte bara är själva sådden som behöver blötas utan även torvblocken. I trädgårdstidningar står det att det är bäst att lägga ut torvblocken på hösten så de får bli genomdränkta under vintern. Jag kunde inte vänta ett år till utan jag släpar istället vatten så mycket jag orkar, helst varje dag!


Humle


Det är speciellt roligt att följa Humlens framfart. I lördags nådde den inte upp till underkanten på spaljén, men nu är den redan förbi första rutan! Snacka om livskraft!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar