fredag 10 juni 2011

Skolavslutning i moské

Läste en underbar artikel i Kyrkans tidning där en folkhögskola i Malmö valt att till jul hålla avslutningen i en kyrka och inför sommarlovet hålla avslutningen i en moské. Jag blir varm i hjärtat av att läsa detta då jag tror att det är exakt så man borde göra på fler ställen! När främlingsfientlighet, antisemitism och islamofobi växer och växer i vårt land är det inte humanisternas lösning, att minimera de religiösa inslagen i samhället man ska koncentrera sig på, utan jag tror att det är genom att ÖKA de religiösa inslagen i samhället som skulle kunna bidra till att minska denna främlingsfientlighet!


Jag ser gärna att fler orter följer detta exempel, jag tycker det skulle vara jättespännande att på så sätt få vandra runt och uppleva en orts religiösa samfund från insidan. Sedan är det väl så att religiösa personer förstår andra religiösa personer ganska bra, medan skillnaden mellan personer MED en religion och personer UTAN religiösa övertygelser växer allt mer. Frågan är hur man ska gå tillväga för att överbygga den klyftan?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar