söndag 3 juli 2011

Dandanat i Betlehem

Gigantisk reklamskylt i Betlehem!

Igår var jag i Bethlehem för att lyssna på den avslutande konserten i Dandanat - musikfestivalen med fyra grupper från Sverige och fyra palestinska grupper. De hade övat tillsammans och framförde nu en del nya låtar. Det lät helt fantastiskt! Vilka musiker! Man kunde verkligen tro de spelat tillsammans i åratal. En grupp var från Sundsvall och jag tror bestämt jag föll pladask för dem. Melodiös hårdrock med en sångare som hade en grymt bra röst. Kanske börjar jag bli gammal, men jag tyckte det var lite för hög ljudvolym på det hela - men då jag höll för öronen kunde jag verkligen bara stornjuta! Den låt som imponerade mest på mig var dock någon slags svensk fäbodlåt som övergick till en palestinsk traditionell melodi för att sedan bli svensk fiollåt igen. Det stämde så bra ihop och trots att det var helt olika musik passade det som handen i handsken. Det gick rysningar längs ryggraden då jag hörde dem!

Culture Chock från Jerusalem

Culture Chock från Jerusalem


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar