fredag 30 december 2011

Jalla, bye!


I boken som jag läst på denna resa har det också blivit dags för Bovet att lämna Jerusalem. Man anar hur fäst han är vid staden:
”Stunden att lemna Jerusalem var kommen. Jag skulle velat altjemt fördröja den. Jag kunde knappt besluta mig att säga ett sista farvär åt dessa murar, som jag så länge önskat se, att till det förflutna, till mina hågkomsters antal räkna det, som jag under en så lång tid varit van att hafva framför mig såsom ett hopp och ett ideal.”
Liksom Bovet har fäst sig vid murarna är det gatustenarna i Gamla Stan som jag känner lite extra för. Om jag sitter hämma i Härnösand och blundar kan jag fysiskt KÄNNA hur släta de känns under mina skosulor när jag promenerar på bazargatorna. Naturligtvis är det också Holy Sepulchre, St Marks och St James som jag saknar.

Igår morse var det dags för mig att resa hem. Jag gjorde en sista promenad genom stan, gick till Aroma, facebookade lite, till Holy Sepulchre och tände några ljus, till St Marks och St James samt Versave och Muristan. 

Morgonkaffe och wifi på Aroma


Tände ljus vid Graven

Versave - inte samma utan HDL & EA!

Abuna S och Sayidna M

Bye, bye Holy Land!
Securitykollen var bedrövlig! Jag som trodde det skulle gå lättare nu när jag hade nytt pass, men icke! Eftersom passet var utfärdat dagen innan avresan blev jag grundlilgt kollad i en timme och tio minuter av två kontrollanter. Fick till och med dra ner byxan samt lämna ifrån mig BH:n innan de släppte igenom mig. OK, jag vill verkligen inte att någon bomb ska råka komma med planet - och bara JAG vet ju att jag är ofarlig. Men ändå - den kontrollen jag blev utsatt för gör att många drar sig för att besöka landet igen. Dock inte jag, hade tänkt återvända för att fira Holy Fire och den ortodoxa påsken. Men nu - Jalla Bye! Nu blir det att blogga från Sverige igen i några månader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar