måndag 9 januari 2012

Mellansel

Idag känns det som jobbet började på allvar. Förra veckan satt jag på kontoret hela veckan och glodde in i datorn. Planerade, visst, men för en pedagog är det som "torrsim" att bara umgås med en dator en hel vecka. 


22 mil tur och retur till Mellansel. I Mellansel var det riktig vinter! Träd hängde som valvbågar över vägen och jag fick köra försiktigt, för en del träd såg ut att vilja lägga ned sig på vägen....



Vita valv

På "Svenska Kyrkans grundkurs" hade jag idag hand om ett praktiskt pass som gick ut på att få studenterna mer bekväma i att prata i mikrofon. Detta enkla att till exempel läsa en text i kyrkan är förenat med en hel del moment. Man ska hålla sina egna nerver i schack, ha koll på mikrofonen (inte för stort avstånd, och inte för nära), inte läsa för fort, ha ögonkontakt med åhörarna och dessutom försöka förmedla textens innehåll utan att det blir entonigt eller överdramatiserat. 

Jag hade planerat att dela upp klassen i mindre grupper, men fick ett infall att testa detta i helgrupp (17 st). En och en fick läsa för att efteråt få en kort feed-back från mig och övriga klasskamrater. OJ, vad duktiga alla var! Det var en fröjd att få vara lärare i en sådan härlig grupp! Några var naturligtvis lite nervösa - men alla klarade sig igenom texten! Och jag tror faktiskt man lär sig mest när det inte går helt 100% perfekt. 

Spontana kommentarer efter passet var att de ville göra detta igen! Nu klurar jag på att kanske låna en kyrka och låta klassen testa att läsa både från ambon och predikstolen. Allt för att utmana sig själva till att bli bättre  och bättre. Jag har den filosofin att det gäller att utmana sig själv lite undan för undan. Min utmaning skulle vara att våga sjunga i en mikrofon! Prata är en sak, men att ta ton! För mig skulle det kännas läskigt (och kanske även scary för de som skulle höra på..?) Tror jag håller mig till att föreläsa med ord. Där är gränsen just nu för min "komfort-zone".

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag kan fixa en kyrka som du får ta ton i!

    SvaraRadera
  3. HAHA, det ÄR faktiskt en dröm jag har, men måste repa en hel del MOD först.... Och lås på dörrarna. Och hörselkåpor till publiken...

    SvaraRadera