lördag 11 februari 2012

Kyrkvärdskurs

Är just nu mitt uppe i vårt stifts kyrkvärdskurs. Cirka 40 personer är samlade på Vårsta Diakonigård för att samtala och lära sig mer om kyrkan med speciellt fokus på kyrkvärdsskapet. Jag har suttit och gruvat mig för detta i några dagar, främst undrat på vad jag ska säga under mitt pass: "Kyrkvärden som ideell medarbetare och vad som är en god gudstjänstupplevelse". Igår, när jag satt och skulle slutgiltigt göra ett körschema fick jag beskedet att en av de föreläsare som skulle medverka hade fått förhinder! OJOJOJ, nu var goda råd dyra. Dels hade jag att göra klart mitt eget pass och dels fick jag plötsligt 90 minuter till att fylla där temat var "Framtidens kyrka". Fick nog lite stresspåslag men ändå, när man är mitt uppe i arbetet som pedagog och har gruppen framför sig så är det genuint roligt!


Hela tänket med ideellt medarbetarskap går dessutom ut på att "man trivs där man behövs" och att delaktighet ger styrka. De 40 kursdeltagarna hjälptes alla åt att tänka till och jag tycker det blev riktigt bra!


Upplägg:


Först testade jag en worshop som några i Kågedalen kommit på:

  • Varje deltagare får ett A4-papper med ord på. Orden är tex: delaktighet, gemenskap, överlåtelse, glädje, lovsång, sorg, närvaro, sorg, tvivel, helighet... Deltagarna ringar in de FYRA ord som just de tycker är viktigast för dem när de besöker en kyrka. 
  • Var och en får fyra "pluppar" (klisterlappar) som de "pluppar ut" på papper där just det ordet står. Dessa papper hade jag tejpat upp längs väggarna.
  • Jag samlade ihop alla lappar och vi kikade på vilka ord som fått flest "pluppar". Orden "gemenskap", "delaktighet" och "helighet" var de som fått flest pluppar. 
Efter denna övning kikade vi på några av "Nisses bilder" om vad kyrkan är och vad kyrkan har för uppdrag. Som tur är finns de på nätet, och då jag hört Nisse ganska många gånger gick det att säga något om detta.

Därefter gruppindelning där grupperna fick tänka till om hur man gör för att lyckas vara trogen kyrkans uppdrag (se "Nisses bilder") samtidigt som man möter människornas behov (orden med pluppar på) och vad man som kyrkvärd ska tänka extra på.

De olika gruppernas redovisningar blev mycket bra och illustrerade dessutom att när man är delaktig och jobbar många tillsammans blir slutresultatet bra!




Vad sa grupperna då? Här är en sammanfattning av olika "röster":
Många tog upp detta med delaktighet och hur man behöver hitta nya former där människors olika gåvor kommer fram. Enkelhet kan hjälpa till i denna process, för en del blir det för högtidligt i kyrkan medan man känner sig ledigare i församlingshemmet. Vissa traditioner behöver förklaras, är man osäker på när man ska stå eller sitta kan det bli en faktor som skrämmer. Vet man vad symboler osv betyder så tillför det något i var och ens tro. Det kan handla om att lämna kyrkobyggnaden och vara "där folket är", ha mer utåtriktat arbete. Man kan behöva bjuda in nya människor och på ett mer personligt sätt. Kyrkvärdens viktigaste uppgift är att SE människor! Kunna vara personlig, men samtidigt se om någon vill vara i stilla enskilld andakt. En lyhördhet behövs som kyrkvärd för detta! Viktigt att kyrkan blir "samhällsorienterad" utan att för den skull gå helt upp i samhället och följa minsta trend. Kyrkan kan också ibland vara den som säger ifrån om man upptäcker felaktigheter i samhället! Man skulle kunna testa att göra gamla saker, fast på ett nytt sätt. En bra kommunikation behövs så folk får upp ögonen för allt bra som händer i kyrkan! Tillgängligheten är viktig, det ska vara lätt att ta sig till och in i kyrkan och man ska kunna höra/se/förstå det som händer! Viktigt med orden i inbjudan, tex kan det vara dumt att bjuda in till "de äldres dag" - då kanske någon som skulle vilja komma inte kommer för han/hon tycker sig inte tillhöra gruppen "äldre". Kärnan ska bevaras, men kyrkans språk kanske behöver förändras.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar