tisdag 20 mars 2012

Påven är död...

Igår blev jag varse att den koptiska påven Shenouda III avlidit via facebook och twitter. Jag hade förmånen att träffa honom 2004 när jag var i Egypten på en resa som Sigtunastiftelsen, Abrahams barn och Uppsala universitet ordnade. Resan ingick i kursen "Våra kristna rötter" och jag kan tvärsäkert säga att det var mina mest intressantasta poäng som jag studerat!


Jag har för mig att det var i en kyrka i Alexandria (KAN möjligtvis ha varit Cairo) som vi träffade påven. Han satt vid ett skrivbord längst fram i kyrkan och deltog i gudstjänsten. Ett moment i gudstjänsten var lite annorlunda än vad man brukar vara med om; människor hade fått möjligheten att formulera olika frågor om livet och påven läste upp lapparna och gav sedan sina goda råd. Frågorna var hur spännande som helst, ibland var det trosfrågor, eller frågor hur man går vidare efter en anhörigs död. Ibland var det rena "mitt livs novell-frågor" om kärlek och relationer. Påven läste upp alla frågor med samma allvar och när han gav råden kom det från hjärtat och ibland med lite humor. Hur trivsamt som helst!


Det märktes att församlingen gillade sin påve, de satt andäktigt och fullkomligt sög i sig varenda ord! Efter gudstjänsten blev det lätt kaotiskt när många i kyrkan ville tränga sig fram till påvens skrivbord för att få ett litet privat snack. Det måste ha varit flera hundra i kyrkan, för den var verkligen smockfull.


Vi utländska gäster fick vid ett tillfälle gå fram och bli fotade tillsammans med påven och jag minns hans blick som mycket varm.


Påven längst fram, och på bildskärmen...


HELA denna resa 2004 var underbar! Vi bodde på en retreatgård mellan Alexandria och Cairo och gjorde dagsutflykter till olika kloster och andra spännande ställen! Besökte bland annat Zeitun där jungfru Maria uppenbarade sig, sopstaden Mokattam, biblioteket i Alexandria (det var då ganska nyuppbyggt), den hängande kyrkan och ett kloster där de hade reliker efter tre olika Makarios. 


Biskop Thomas vid Anafora

Sopstaden i Cairo

Den hängande kyrkan

Reliker efter evangelisten Markus

Saqqara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar