onsdag 7 mars 2012

Strangers זרים

Varje gång jag är på Ben Gurion brukar jag besöka den lilla DVD-butiken för att där be killarna som jobbar där rekommendera fyra israeliska filmer. "Köp fyra betala för tre". Detta har resulterat i ett ganska stort antal israeliska filmer, som jag brukar se när jag vill fly verkligheten en stund.

Idag var en sådan stund och jag stoppade in "Strangers" (זרים) i DVD´n. En fin historia (av Erez Tadmor och Guy Nattiv från 2007) om en israelisk kibbutskille (Eyal) och en palestinsk tjej (Rana) från Ramallah som bara råkar stöta ihop i Berlin. Det utvecklar sig till en kärlekshistoria, men ju mer verkligheten tränger sig på desto svårare men djupare blir deras relation. Mot slutet blir killen inkallad som reservist, och frågan ställs om han kan välja...



Jag tyckte mycket om filmen och greps av dessa människors livsöden. Lite Romeo och Julia, en förbjuden kärlek som kanske inte skulle överleva, vare sig i Ramallah hos Ranas familj  eller på Eyals kibbuts. Filmen är också kritiskt inställd till BÅDE Israels politik OCH det strikta sociala klimatet på Västbanken. Det tycker jag känns befriande och spännande grepp av filmskaparna. Klart sevärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar