tisdag 24 april 2012

En sån dag...

Puh. Nu har jag äntligen landat hemma igen efter en turbodag på Vårsta. Stiftets "Växtplatskurs" har kört igång igen, nu period två (av tre) handlar det om "Växande". Detta är en kurs för folk i och kring kyrkan som känner att de behöver få en grund i vad tro handlar om. 


Jag höll ett pass på några timmar om GT, NT och bibelsyn. En otroligt snabb resa genom en massa böcker - poesi - profetior - lagtext - historieberättelser... allt i en salig röra! Så otroligt trevligt det är med en grupp människor som sitter som tända ljus och ställer initierade och utvecklande frågor!!! Jag kände hur jag "gick igång" och hade kunnat fortsatt ett bra tag till...


Min kollega fortsatte sedan med ett rejält pass om kyrkoåret, hur det är uppbyggt och vad man läser för texter de olika söndagarna och lite om hur man sätter samman en gudstjänst. Kursdeltagarna fick sedan en "mindre söndag" som de jobbade två och två med och fick fundera vad de skulle predika om ifall de fick chansen. Många spännande förslag kom! Några av deltagarna passade på och testade några av sina predikotankar på oss andra. Sååå spännande det blev!


Sedan, på kvällen, pratade kollegan om kyrkomusiken och vi lyssnade på en massa musikexempel; allt från Bach till Oslo Gospel Choir! Vi satt på stolar eller låg på filtar på bönsalens golv och lyssnade och njöt! Så otroligt vacker musik det finns!!!


Bönsalen!
Bra dag, det känns så trevligt att vara igång med kursen igen! Men det blir lite mycket och jag blir lite trött! I morgon: Mässa i domkyrkan, stiftkansliet, frälsarkransvandring, påskens budskap (ska bl.a. visa bilder från Jerusalem) samt lite om retreater och pilgrimsvandringar. Vi ska också till Hornberget och provgå lite på den lilla pilgrimsstigen där. Sedan lite WWJD (What would Jesus Do.... hur omsätter man tro till handling?). Puh. Kan nog bli ganska intensiv dag imorgon också. Men kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar