tisdag 3 april 2012

"Följa-Jesus-app" för HTC!

Till min jobbtelefon (HTC-android) har jag laddat ner en app som är lite cool, men som samtidigt väcker några frågetecken. Appen heter "Påsken med Jesus" och då och då plingar den till och så kommer aktuell text upp. Tanken är att man ska kunna läsa vad som hände Jesus i "relaltid" - fast ett par tusen år senare. Riktigt spännande är det att hänga med i bibeltexterna på det viset! So far so good.


MEN hur kan någon veta exakta tider? Det är inte så att telefonen plingar till "på morgonen", utan det är EXAKTA tidsangivelser. Jag tycker det är lite kul, trots att man naturligtvis inte kan veta exakta tider, och i många fall inte heller veta precis vilken dag det hände... Men när det plingar i telefonen och jag läser texten så blir jag påmind om Jesus och att det är stilla veckan. En sak som är bra är att det då inte bara blir de vanligaste textrena man följer med i utan även historier runt omkring, som den om fikonträdet till exempel:


Idag 7:13 "När de dagen efter var på väg från Betania, blev han hungrig. På långt håll såg han ett fikonträd som hade gröna blad, och gick dit för att se om han kunde finna något på det. Men när han kom fram till trädet, fann han ingenting annat än blad. Var det då inte fikonens tid? Jesus sade till trädet: "Aldrig någonsin skall någon äta frukt från dig." Detta hörde hans lärjungar." (Mark. 11:12-14)


Idag 9.00 Matt 21:23-27, i templet.... (undervisar, "fullmakt" Gud eller människor?)


Idag 10.10 Matt 21:28-32, i templet...(undervisar, vingårdsarbetarna)


Idag 11:17 Matt 21:33-44, i templet... (undervisar, mer vingårdsarbetare...)


Idag 11.52 Matt 21:45-46, i templet... (prästerna och fariseerna fattar att liknelserna handlar om dem, vill gripa honom, men vågar inte för folket)


Idag 13:21 Joh 12: 20-26, i Jerusalem... (undervisar... vetekornet)

Idag 13:38 Joh 12:27-33 i Jerusalem... ("nu är min själ i djup ångest..." röst, åska?, ängel? "Nu går dom över världen...")

Idag 13:46 Joh 12:34-36 i Jerusalem... ("Ännu en kort tid är ljuset bland er...")


Idag 14:22 Joh 12:37-43 i templet... (Koppling till Jesaja, en del i stora rådet tror, andra tror inte... rädda för fariséerna)

Idag 14:47 Joh 12:44-50 i templet... (Jesusord; bl.a. "Jag är ljuset som kommit till världen..., Jag har inte kommit för att döma, utan för att frälsa världen...")

Idag 15:24 Matt 22:1-14 i templet... (Liknelsen om bröllopet)



Idag 15:49 Matt 22:15-22 i templet... (fariséerna plottar, försöker sig på mynttricket - betala skatt till kejsaren?)


Idag 16:12 Matt 22:23-33 i templet...  (undervisar saducéer, Jesusord: "inte Gud för döda utan för levande")


Idag 16:37 Mark 12:28-34 i templet... (undervisar, största budet?)


Idag 17:10 Matt 22:41-46 i templet... (undervisar, Messias, Davids son...)


Idag 17:41 Mark 12:38-40 i templet... (undervisar, "Akta er för de skriftlärda...")


Idag 18:08 Mark 11:19 i Jerusalem... ("Så snart det blev kväll lämnade han staden")


Idag 19:58 Matt 26:6 i Betania...  ("När Jesus befann sig i Simon den spetälskes hus i Betania, kom en kvinna fram till honom.")


Idag 20:14 Joh. 12:3-6 i Betania... (Maria med Nardusoljan, Judas invänder...)


Idag 20:23 Mark. 14:6-9 i Betania... (Maria med Nardusoljan, Jesusord: Överallt i världen där evangeliet predikas, skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne.")


Puh, snacka om busy tisdag för Jesus! 

När jag nu följt denna app hela dagen slås jag av en annan grej. När den nya texten kommer så filosoferar jag över mellanrummen. Vad hände under tiden, det som inte det skrivs om? Ibland förstår man att det har varit några vandringar, för händelserna utspelar sig på lite olika ställen. Ibland kanske de äter lunch eller fikar? 

Jesus och lärjungarna måste ibland ha tagit sig från Betania till Jerusalem och tillbaka några gånger- då kan jag fantisera hur de går, eftersom jag själv bodde i Betania (Shayyah). Appen gör att texten, daygnsrytmen och geografin möts och bilden av Jesus blir då lite tydligare. Sen är frågan naturligtvis om det blir sannare eller inte - men för mig blir den i alla fall begripligare.

Sträckläser jag ett evangelium är det gjort på typ en halvtimme. Här kommer olika texter utportionerade lite vartefter de skulle kunna ha inträffat. För mig spelar det inte så stor roll att man aldrig kan veta de exakta tiderna - det är kul när det plingar till lite random och det gör också att jag tänker på Jesus och händelserna lite mer än vanligt genom hela dagen dessutom!

Bäst vore naturligtvis att vara på plats - då skulle man kunna följa texterna ÄNNU bättre från ställena de skulle kunna ha utspelat sig - som en "Via Dolorosa XL". Kanske ska någon apptillverkare ta tag i detta och utforma en superapp med gps och hela kittet? Fast då missar man det roliga med att gå runt och fråga sig fram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar