lördag 14 april 2012

Holy Fire 2012

Holy Fire är en extremsport! NU sitter jag äntligen efter att ha stått i typ 8 timmar i ett sträck! Fullkontaktssport kan man också kalla den och definitivt inget för den som har problem med trängsel... Jag hade värsta råflytet och klarade marschen ner till Holy Sepulchre utan att falla. Väl inne var alla mina bra platser redan fyllda, men den vänlige fader Gurion frågade mig var jag ville stå så jag undrade då om jag kunde få stå alldeles bredvid graven och YES! Det skulle gå bra!!! 


Sedan var det bara att vänta. Jag var i kyrkan ca 9.15, och 14.25 kom elden. Punktligt mirakel i år igen! Helt fantastisk känsla att vara på plats och det är som jag helt glömmer värken i benen, törsten och kissnöden när klockorna går igång. Efter elden hade kommit var jag kvar i kyrkan under processionerna runt graven och när jag väl kom därifrån hade man släppt checkpointsen uppe i gaterna så hundratals pilgrimmer strömmade också TILL kyrkan. Samtidigt som alla som varit där försökte komma ut. Samtidigt som poliserna skulle tillbaka och scouterna förbereda sig för sina processioner. Kaotiskt är bara förnamnet. Det gäller att ha tålamod!


Dörröppningen 
Holy Fire - förarbetet... 
Jag litar inte helt på att elden inte bränner - bra med hood!

Den syrianske ärkebiskopen 
Fader P som hämtade elden 
kopterna 
Det armeniska följet
Ljuset som lyser genom all rök!

Kawass

Kawass

Kö ut....

Kö på David Street

4 kommentarer:

  1. På skolan tror jag bestämt att vi ögnade igenom en hel del DVD:er om den här ceremonin. Dessutom bär jag en tung börda av kunskap när det kommer till den.

    SvaraRadera
  2. Hehe.... Jäpp, det stämmer att ni fick se DVD´n.... Men är det miraklernas mirakel så är det bra med lite kunskap! Men vadå för tung börda av kunskap? Hoppas du inte fått lyssna till en föreläsning hur det går till egentligen...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag kan inte säga något om det. Eftersom du själv gav mig en strikt förmaning att inte säga något. (Mystiken tätnar!)

      Radera
  3. Bra så, Anton. Det är Miraklernas Mirakel detta med Holy Fire (enligt en bok jag handlade i förrgår...). Så det så. Amen!

    SvaraRadera