lördag 14 april 2012

Holy Fire, del 1

Så är dagen D inne i Jerusalem. Holy Fire! Jag hade egentligen tänkt jag skulle bevittna miraklet på storbildsskärm utanför Jaffa Gate, men väl här greps jag av stämningen och efter det att jag fått biljetter av Fr G kunde jag inte motstå frestelsen att ännu en gång vara på plats vid graven när elden kommer.


Nu sitter jag på centret och laddar. Bara att komma hit är helt omöjligt utan biljett. Från Zion Gate och hit har jag passerat fyra checkpoints. Soldaterna vill först köra iväg mig när de ser jag kommer mot dem, men den lilla biljetten är som ett "Sesam-Öpnna dej" och jag får till och med en bugning av soldaterna. Känner många styng av vemod i mitt hjärta eftersom så många tillresta pilgrimer inte får samma behandling utan de står redan nu och hänger vid checkpointsen. Hela plazan innanför Jaffa Gate känns som ett militärläger - det är typ bara polis och militär här. Och jag. Ödsligt och lite kusligt.


Nu är det bara att vänta. Och vänta. Och inte dricka för mycket så man behöver gå på toaletten.  Elden kommer klockan 13 Holy Sepulchre-tid. Man kan ju inte ha sommartid i Grav- och uppståndelsekyrkan...!


Under min väntan läser jag det Beskow skrev om Holy Fire mitten av 1800-talet: "Nu blef i samma ögonblick ordningen störd öfverallt i kyrkan. Ett förfärligt skrän hördes från folkhopen, starkt som om det velat spränga väggarna. Soldaternas leder brötos genast - alla ville tända sina ljus på en gång och det hela liknade en oredig härfva af armar, ben och hufvuden, alla liksom trasslande om hvarandra. Det var hemskt att se denna galenskap..." Jäpp, beskrivningen håller ganska bra än idag. De turkiska soldaterna är utbytta mot israeliska, men annars är det "same procedure every year....!"









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar