söndag 8 april 2012

Identitet

Vaknade egentligen alldeles för tidigt, 3.45, men det är OK idag för nu är jag och mor på väg till Jerusalem för att fira påsk! Idag är det palmsöndag igen (enligt ortodox tradition). Vi ansluter till ortodoxerna och firar påsk igen... 


Så fort man kommer fram till incheckningsdisken till Tel Aviv börjar gissningsleken. Vem är vem? Jag som själv hatar att bli inpetad i ett fack finner mig snart i tanken sortera människor. Vilka reser för första gången? Vilka är journalister på uppdrag? Vilka är gifta med israeler och ska ner och träffa hans/hennes släkt? Vilka är gifta med palestinier och ska ner och träffa hans/hennes släkt? Vilka är judar? Vilka är muslimer? Vilka är kristna? Vilka är proisraeler? Vilka är propalestinier? Eftersom vi stöter på samma människor sedan i tax freen och senare i gaten kan gissningsleken fortsätta. Ibland hör man hebreiska, ibland arabiska och ibland syriac, det underlättar gissningarna.


Jag undrar naturligtvis i vilket fack mor och jag blir kategoriserade i av våra medresenärer.... Eller är det bara jag som gissar tillhörighet? Jag tror faktiskt inte det, för här och var möts jag av blickar som scannar av.... Nu, eftersom jag sitter med min macbook air, inbillar jag mig att jag tilldelas kategorin "journalist". Det känns lite coolt. Det kan jag ta. Och, eftersom jag förmodligen kommer att blogga en hel del den kommande veckan är det kanske närmast sanningen.


Det känns skönt att komma iväg till The Holy City. Vårvintern har varit mer än lovligt tung och då är det nog bara Jerusalem självt som kan få mig tillbaka på banan igen. Det blir en kombinerad rekreations- och pilgrimsresa och jag tänker en hel del på de ord som sägs i mässan; "Rena mig så jag blir ren, Hela mig, så jag blir hel. Dra mig till Dig så får mitt hjärta ro" Det är alltså inte lite jag ber om på denna resa! Men, jag har en tro på en Gud som har makt att svara även på stora böner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar