fredag 20 april 2012

Psalm...?

Något mycket märkligt hände mig idag på eftermiddagen. Det var dags för Vesper på retreaten och det var min tur att leda den. Just som jag satt och letade psalmer i psalmboken kom jag på att jag inte slagit på bastun som jag skulle göra innan vi började för att bastun skulle hinna bli varm tills när vi var klara. Det var fem minuter kvar innan vespern så det var snabbt åtgärdat. Väl tillbaka var tiden inne och vespern började. Att leda vesper är busenkelt, det är bara att följa med i växelläsningen, allt står tryckt det man ska läsa. Utom psalmerna, dessa väljer man själv.


Eftersom jag inte hunnit leta klart tänkte jag att vi sjunger någon psalm som alla kan utantill, så jag sa då: "Nu sjunger vi psalmen HÄR NÄRA jag vet inte vad den har för nummer, men den kan väl alla?". Och så tog jag upp den. 


"Här, nära, närmre än du anar, finns du som sett mig innan jag blev till.... Här, nära, närmre än du anar, finns du som sett mig, innan jag fanns till......"


Nu var bara kruxet att ingen hakade på. Jo, andra gången jag sjöng den började jag lättad höra några som sjöng med. Vadnudå? Rodnande insåg jag att "psalmen" var en mycket gammal sång som vi sjöng när jag var med i Ungdomskören i Östervåla missionskyrka. Typ tidigt åttiotal! Inte undra på att ingen kunde "psalmen".


Men jag bejakar denna händelse som ett direkt tilltal från den Gud jag tror på. Hur annars ska jag förklara att det bara dimper ner en melodi och en text i hjärnan som jag sjöng för TRETTIO år sedan??? Ganska häftigt faktiskt när jag tänker efter! Ska när jag kommer hem leta i mina noter och se om jag inte kan hitta den. Kanske någon från "den gamla goda tiden" minns denna låt och har kvar noter? Jag tycker mig minnas ett fint soloparti mellan refrängen...


Vad bra det är med blogg och facebook... Nu har jag fått hjälp. Den finns på youtube OCH den finns i "Psalmer och sånger" (många frikyrkors psalmbok) där den har nummer 825. Tack Per, Jan och Åsa för hjälpsamma kommentarer! 



1 kommentar:

  1. Visst är den underbar psalmen. Har just varit på en kvällssamling där vi sjöng den. Allt gott till dig!

    SvaraRadera