tisdag 29 maj 2012

Ljud

Idag har jag varit på ljudkurs hela dagen. Det var en kurs för vaktmästare om hur man fixar ljudet så bra som möjligt i våra kyrkor. Ganska intressant, men jag märkte hur extremt LITE jag kan om detta. "on-off" fixar jag, och att det finns bas- och diskantljud. Och "mute" har jag ju på TV-fjärrisen. Men ungefär där tar det sedan stopp. Nu fick jag lära mig om "Reverb, Hp, Balanserad stereoplugg, Fantommatning är en likspänning som man måste ha om man har en kondensatormik, Röst 1-5 khz, Q-värde, Centerferkvens, Mixbuss som matar lokalen, Puffskydd, Njure och supernjure som är smalare. Baklob, Rundtagande, Hög-ohmig mikrofon..." och så vidare, och så vidare. Jag blev imponerad över vaktmästarnas kunskaper i ämnet. Jag kunde inte ens få till en intelligent fråga. Men det blev en trevlig dag i Säbrå med kunniga människor. Jag njuter i fulla drag av att mitt jobb är så variationsrikt! Och lite kunskap fastnade - när jag till exempel skickar runt ett headset för att få kommentarer från en publik och ljudet blir kass kan det bero på att headsetet är en supernjure! Coolt. Det ska jag börja säga från och med nu.... :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar