torsdag 17 maj 2012

Regn

Nu sitter jag inne och tittar ut på regnet som strilar ner. Det är en gråtung himmel över Härnösand idag och inte ser det ut att upphöra. Jag som så gärna skulle vilja vara ute och bara strosa runt och titta på alla växter som är på gång. Tulpanerna slår nog ut om det bara blir lite sol någon dag. Riddarsporren har kommit upp två decimeter, Humlen bara en halv dm, men de är så härdiga att det är nog i sin ordning att den inte kommit längre. Sedan har jag en konstig rödaktig växt som jag för mitt liv inte kan minnas vad det är. Pion? Det verkar vara bra växtkraft i den i alla fall. 


Jag bläddrar lite i mina trädgårdsböcker och letar inspiration. En bild i boken "Inred Ute" känner jag att jag blir mycket inspirerad av. Det är en tjej i radhus som har förvandlat den trista uteplatsen till något som liknar en brygga. Min uteplats är inte helt olika hennes, så med ganska små medel skulle jag kunna få till något liknande! Jag funderar om inte det ska få bli sommarens stora trädgårdsprojekt? En liten vattenyta som glittrar, några planterade strandgräs, lite stenar och kanske en näckros? Man behöver ha lite rörelse i vattnet så det kräver någon form av cirkulationspump också. Kanske en liten fontän? Det är underbart med lite vattenporl....! Som vanligt, det är lätt att "gå igång" och bli kreativ när man bläddrar i fina böcker. När det väl blir sommar kanske det blir enklare att fara till havet istället om man vill sitta på en strand? Men det vore ett coolt projekt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar