torsdag 3 maj 2012

Tuna

Idag blev det en liten roadtripp till vackra Tuna kyrka innanför Sundsvall. Det är verkligen ett privilegium att i jobbet få resa till olika ställen i stiftet och träffa medarbetare! Lite extra sight-seeing blev det eftersom jag först råkade köra till pastorsexpeditionen istället för till församlingshemmet. Här kommer några bilder:


Pastorsexpeditionen...

...med badbrygga ett stenkast därifrån!

Altartavlan i Tuna kyrka, jag gillar Jesusstatyn,
lika som de har i missionskyrkan i Örnsköldsvik!
Jag har hört en skröna som jag inte vet om den är sann;
det är att konstnären som gjorde ursprungsstatyn gjorde
en Jesus med uppsträckta armar, men det var varmt så
armarna sjönk lite innan statyn hade härdat klart.
Resultatet blev denna välkomnande gest.
Är det någon som vet om
detta är fakta eller skröna?

Vackert gammalt krucifix med en utmärglad Jesus.

Dörren till sakristian. SNYGG!

1 kommentar:

  1. Jag har hört samma, men kan inte bekräfta/dementera äktheten.

    SvaraRadera