söndag 3 juni 2012

Att lura sig själv

Jag ogillar när jag blir lurad ändå har jag nått nya nivåer när det gäller att lura mig själv! I dag var jag seg i kroppen, hade träningsvärk från igår och hade NOLL lust att promenera i det blåsiga vädret. Duggregnade gjorde det dessutom. Jag började självlureriet med att tänka att jag "bara skulle sätta på mig träningskläderna". Med träningskläderna på var steget till att "bara gå en liten runda för att få luft och lyssna på musik". Jag började gå längs min vanligaste runda - den på 6K. Väl igång, när uppförsbacken närmade sig började jag fundera hur jag skulle kunna lura mig själv att INTE ta snabbaste vägen hem utan att faktiskt gå 10K.


Bästa tanken var hur karaktärsdanande det skulle vara om jag efter backen bara fortsatte rakt fram istället för att svänga höger. Hela backen upp fokuserade jag på att klara vägskälet och när det väl kom lyckades det! Yes. När man väl är inne en bit på 10K-slingan är det ingen mening med att ångra sig, efter en jättebacke nerför är det nämligen så otroligt jobbigt att vända. 


Fort går jag inte på mina promenader, ca 11 minuter per kilometer bara, men jag känner hur konditionen har förbättrats avsevärt sedan jag började på allvar. Så trevligt. En svårighet kvarstår, och det är hur jag ska kunna stretcha på ett bra sätt när jag har så dålig böjvinkel på knäna att jag inte når foten bakom ryggen. Försökte med en kudde under knäna och ligga på mage, men då började jag bara skratta när jag tänkte på hur löjlig jag måste se ut... 


Nästan hemma lurade jag mig ytterligare en gång, hade precis passerat 10,5 och intalade mig att folk på facebook och Nike+ verkligen bryr sig att jag sätter nytt rekord. Gick en liten extrasväng så jag kom upp i 11K; nytt personligt rekord! Det var verkligen inte något jag trodde skulle hända när jag satt i pyjamasen och kände mig seg på förmiddagen!



2 kommentarer:

  1. Det var bra gjort! Inspirerande att läsa.

    SvaraRadera
  2. Tack för det Bringebruden, vilka trevliga bloggar du har själv!

    SvaraRadera