fredag 29 juni 2012

Beslut

Jahapp. Så var det som jag befarade - jag har fått försämrad syn. Suddigt på håll och suddigt att läsa. Efter en hel del tester hos en kunnig optiker på synsam blev det klart - jag behöver brillor! Dels att läsa med och dels för att se bra på håll. "Progressiva glas" heter brillorna som klarar detta och de var SKITDYRA!!! Typ kommer det att kosta 8000 spänn! HU! Men det är klart; vill jag se ordentligt så är det bara att slanta upp, finns egentligen inga vettiga alternativ just nu. Men då blir det också terminalglasögon och solbrillor "på köpet". Jobbet betalar för terminalglasögonen och det blev 25% rabatt om jag beställer hela klabbet nu. Håhå jaja, bara att tugga i sig detta besked.


Sedan kom det roliga; att välja bågar. Jag vill gärna se lite "hot och intellektuell" ut. Skadar ju inte att kunna dra ner brillorna på näsan om jag vill ge någon en sträng "pedagogblick". Så, vänner, vad ska jag välja? Jag har till på måndag på mig att besluta detta... Här kommer alternativen:


1

2

3

4

5 kommentarer:

  1. Första bilden tycker jag. Särskilt gillar jag det där märket med Nyhet. Tänk vad många frågor du skulle få om du låter ett sånt sitta på glaset. :D

    SvaraRadera
  2. De svarta är smarta, som jag antydde tidigare irl.

    SvaraRadera
  3. Hur följer de ansiktsformen? Är det samma form och bara olika färgställningar håller jag nog med Bodilla och Jan.

    Nr 4 ser bra brokigt ut.

    Jag var ny med glasögon för tre år sen. Jag tyckte det var viktigt att de var såpass stora att jag kunde ignorera bågarna. Speciellt med mina fjärrglasögon. Dittills hade jag bara haft "OK-brillor" och tittat över kanten på håll. Nu behövde jag lära mig att se _igenom_ på håll.

    Du ska få plats med progressiviteten också. Jag har inga råd att komma med där men jag tror jag själv skulle vilja ha "gott om plats" för båda slipningarna.

    SvaraRadera
  4. Nr 1. De sista var lite röriga...
    Lena

    SvaraRadera