lördag 30 juni 2012

LCHF-Chokladpudding

På "allmän begäran" kommer nu receptet på min LCHF-chokladpudding. Jag snodde receptet ur en kokbok som jag hittade på Ica, men improviserade lite när det gäller ingredienserna.


Det här behöver du för två (generösa) portioner:


75g mörk choklad, jag tog Lindt´s "sea salt"
1 ägg
1,5 dl grädde


Smält chokladen i vattenbad, separera ägget, vispa äggvitan hårt. Vispa grädden och när den fått bra konsistens; vispa ner gulan och den smälta chokladen. Sist av allt rör du ner den vispade äggvitan i smeten (vänd försiktigt ned den så det blir så fluffigt som möjligt). Häll upp i serveringsglas och ställ på kylning.


NJUTBART och (någorlunda) nyttigt!
Alltså: Den var supergod! Kanske mer mousse än pudding, men vad gör det? Nästa gång ska jag även hacka i lite sea salt-choklad och vispa in hacket i smeten. Det var fräscht och gott med saltkornen. Kanske den också är lite väl mäktig, färska hallon skulle vara supergott till! Rekommenderar detta å det bestämdaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar