lördag 2 juni 2012

Vägskäl

Det duggregnade lite när jag begav mig på dagens runda. För att få lite variation var jag "wild and crazy" och gick började gå rundan motsols istället för medsols. Det kändes otroligt ovant att göra det, jag är så inkörd på mina 6K i medsols riktning och vet nästan exakt när det kommer feedback i hörlurarna för varje 500m. I motsols varv kändes det som en helt ny slinga! Dessutom, när jag kom till vägskälet där jag har att välja på 6K eller 10K valde jag 10K av bara farten. I medsols varv kommer det nästan direkt efter en brant uppförsbacke och då är man lite mör och väljer instinktivt 6K, dvs kortaste vägen hem. Nu kom vägskälet efter en lång sträcka med svagt medlut! Ett helt annat psykologiskt läge med andra ord...


När jag promenerade längs stranden var det extra trevligt idag, för det pågick en segeltävling - Härnön runt - så det fanns några stora och snygga båtar att spana på!





Det som jag trivs bäst med när det gäller promenaderna är mötet med mina egna tankar. Det är lite retreat eller pilgrimsvandrande över mina promenader där jag låter input från naturen eller från den musik jag lyssnar på skapa intressanta tankar. Idag filosoferade jag över ordet "vägskäl"; Hur rationella är vi egentligen när vi gör val i livet? Kanske är det som dagens vägskäl - där valet helt och hållet bygger på vad som händer precis innan valet ska göras, att man inte tänker på varken vad som är bäst eller på helheten. Som soundtrack för denna promenad hade jag "The Long Road" från filmen Rambo samt Dire Straits instrumentala låt med samma namn. Passande, ibland är det den långa vägen man ska ta, även i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar