tisdag 3 juli 2012

4 juli - EFIT

Redan igår låg jag i startblocken för att få göra ytterligare en EFIT (Ett Foto I Timmen). Det var verkligen skojigt att både göra en sådan dag och ta del av andras vardagsliv. Kan verkligen rekommendera detta! Regler och annat hittar du här.




Då kör vi! Dagen kommer förmodligen innehålla en tur till Nordingrå i Höga Kusten, Loppisar, min sköna släkt och kanske Titanic-musik klockan 19 på Mannaminne.


04.00 Vaknade alldeles för tidigt av huvudvärk.
"Det är tur det inte är en kroppsdel du använder"
 brukade pappa skämta med mig när jag var yngre.
Ett glas vatten styr förhoppningsvis upp detta... 

05.00 Går en inspektionsrunda i min trädgård och märker att min av
drivbänk bortskämda squash blommar. Funderar på att ta bort drivbänken
 nu, men risken är stor att primadonnan inte klarar det. Är man bortskämd så
är man. Och så har jag ingen skruvmejsel som fixar de pyttesmå skruvarna till
drivbänken.  Känner mig lite irriterad på denna klent byggda drivbänk från
Plantagen. Borde finnas någon smart anordning så man LÄTT kan flytta bänken
från pallkrage till pallkrage. Och gärna LÄTT kunna ta av bara locket. 

06.00: LCHF-frukost; Blåbär (massor!), turkisk yoghurt och
cashewnötter. Ca  600 kalorier.

07.00 I min rabatt har jag en Lupin. Den har själv bestämt sig för att vara
där och flyttat in alldeles själv. Jag gillar Lupiner och tycker den
gör sig riktigt bra i min rabatt! Så det är klart att den får vara kvar.

08.00 Nu har jag tagit mig till Docksta och morsan. Hon sätter i skrivande
stund på kaffeperkulatorn. Snart blir det kaffe på framsidan av huset,
alldeles för varmt på balkongen idag...

09.00 Det här med att gilla Lupiner kanske är ett släktdrag?
Här försöker mor få rättning i leden i sin Lupinrabatt...


10.00 Går på jakt med kameran i morsans trädgård
och hittar denna egendomliga installation...
En stympad stubbe som liksom håller om ett
gäng rönnkvistar som är tänkt som spaljé för
luktärtorna som spirar. Rönnpinnarna har
skjutit nya blad och verkar trivas. OK, det kan
kanske bli snyggt sedan luktärtorna fått göra sitt
över både rönnpinnar och stubbe?

11.00 Övar lite på en duett som jag råkade ha
noter på. Kanske den ska framföras med en
trio? Eller kör? Trots att pianot är synnerligen
ostämt råder ingen brist på inspiration...


12.00 Leker kaffeflicka och serverar kaffe till
mor och mig.
13.00 Nu är det mycket... Lunch på balkongen med mor, sommar på p1 med
en kemiprofessor som pratar om droger ... mitt i detta ta ett kort och ladda upp
det här. Appropå flaggan i bild - nu har jag börjat samla på flaggor på min
blogg, kolla högerkolumnen...! jag tycker det är spännande att se var ni
kommer från, ni som läser min blogg! 


14.00 Dags för den dagliga motionen. 5,5 K, Gällstasjön runt.
15.00 Härlig runda med random musik från iPhonen.
Vid 1,5K kom Amerikanska nationalsången, så otroligt
passande denna dag. Lovar att jag INTE hittar på nu...

16.00 Nu är jag på Näset i Nordingrå. Mor hjälper
moster Ewa med att montera ett tyg på en lampskärm
till en lampfot som Ewa målat. Det blev så snyggt!


17.00 Middagsbordet dukas...
18.00 Plötsligt dök det upp en massa folk och vi hade picknick på Näset.

19.00 På Mannaminne i Häggvik och i Dragspelshuset. Ikväll är det
Titanictema. Morbror Per ska spela...!


20.00 Nu är det första klass som gäller och musik därefter. Salongsmusik
varvas med berättelser om Titanic, spännande att höra hur musikerna ombord
hade det. De tjänade dåligt och ingen betalade för deras begravning...
OF course spelled de "Närmare Gud till dig..." Ett av mina favoritstycken!
Inte ett öga torrt...


21.00 Efter pausen och ett ombyte var det dags att
bege sig till tredje klass och irländsk folkmusik med
skönt gung! Här stilstudie på morbror Per!
Bonus.... ett litet ljudklipp:

Oj då, dålig uppkoppling i kombination med stora bilder.... Återkommer med slutet på denna dag då jag når civilisationen igen. Nu stundar kudden! God natt alla gamla och nya bloggläsare, speciellt ni från andra länder, så kul med alla flaggor! Ett sista grattis till er independence day over there! 


I morgon blir det loppis........




Oj, vad långt dygnet blir när man räknar upp det på detta vis....

16 kommentarer:

  1. Jag är också redo! Börjar med att sova så får vi se när jag kommer igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ROLIGT att du kikar in Medea och vilka trevliga bloggar du har!!!! Tipsar min mor om dem, hon har stickcafé ibland och är textilkonstnär på heltid nu sedan hon blev pensionär för några månader sedan.

      Radera
  2. Åh, Docksta och Mannaminne har jag många härliga minnen från. :-)

    Härliga sommarbilder!
    Kikar in igen senare. :-)

    http://stickamera.se/blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika! Jag visade min mor din blogg alldeles nyss, och hon blev imponerad! Jag håller med... Ikväll klockan 19 är det Titanicmusik på Mannaminne och jag hoppas kunna ta lite andra Nordingråbilder också.

      Radera
  3. Hej!
    Kikar förbi.
    Ingen rolig start med huvudvärk. Hoppas den gick över. Fina sommarbilder och frukosten såg jättegod ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jodå - huvudvärken gick över. Men är nu lite trött av att ha vaknat 04.00. Fin blogg du har!

      Radera
  4. Vi får se om jag får åka genom din stad idag då med nattåget då det på SJ's sida står det släpper på det idag längs Ådalsbanan/Bottniabanan från Göteborg där jag befinner mig..

    Jag ska ju till Världsmetropolen 4mil om där du befinner dig kl 8 :)

    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om inställningar för kommentarer, jag hoppas detta gör att fler törs kommentera - även de som vill vara anonyma... (Fast roligast är ju om folk berättar vilka de är). Ha en bra dag på tåget!

      Radera
  5. Som sagt, världen är bra liten. :-)
    Min ömma moder är också väldigt svag för lupiner. Tyvärr har faderskapet en förmåga att köra över dem med grässklipparen, så det är inte lika många som når full storlek som hon skulle önska.

    SvaraRadera
  6. Hej Vonkis! Så roligt att du kikar in. Det känns lite som en gammal bekant då jag som sagt smyger i kulisserna på din blogg på lördagarna. Hoppas du har en bra dag och att Py Bäckman spelas på hög volym några gånger där du är! :-)

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Är inne och kikar på din dag. Inte roligt att vakna med huvudvärk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Nä, huga - huvudvärk önskar jag inte ens på mina värsta fiender. Inte för att jag har några sådana vad jag vet... Trevlig blogg du har, kul sajt den där "tisdagstema" som du är med i. Ska testa den på tisdag...

      Radera
  8. Imponerad över din löprunda och lite avundsjuk också. Jag kommer liksom aldrig igång med joggandet...
    //Tinna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tinna!
      Tricket är att man måste lura sig själv. Typ intala dig att du bara ska gå en liiiiiten runda och lyssna på musik. Sedan blir det en vana, speciellt med iPhoneappen "Nike+ GPS" Numera har den dagliga promenaden nästan blivit ett måste för mig. Om det inte regnar. Men de flesta dagar.... Och jag var värsta fettot och soffpotatisen för två år sedan. Så det funkar faktiskt!

      Radera
  9. Vilken härlig semesterdag du ser ut att ha haft!:) Här gillas också lupiner, men inte av mannen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, dagen blev strålande! Undrar nu varför somliga inte gillar luppissar...?

      Radera