söndag 8 juli 2012

Amerikafrämmande!

Idag hade vi besök av avlägsen släkt från Portland, Oregon, USA! Det var hur nice som helst och faktiskt mycket intressant att ta del av historien. Det är så att min mormors morfars bror Johannes Nyberg emigrerade från Västmarkum i Docksta till Oregon någon gång på slutet av 1800-talet. Han var född 1867 (101 år innan jag föddes) och då han var patriot (i sitt nya land) uppgav han att han var född den 4 juli. Han var ett av 10 syskon och en hel del brevväxling finns kvar, men är synnerligen svårläst med sin sirliga skrift.


Idag har jag lärt känna Johannes´ sondotter Chris och hennes man, Gerry (med irländskt påbrå) lite. Först försökte vi leta upp huset där Johannes bodde i Västmarkum - eller rättare sagt grunden, själva huset är borta sedan länge. Pär, en kusin till min mor, är den som på Svenska sidan har släktforskat - älgade upp i skogen i letandet efter husgrunden. Han kom tillbaka med en lilja som han hittade och där huset kunde ha stått! Nice!


Sedan kollade vi in trakten lite allmänt, Gerry klättrade upp till grottan på Skuleberget och vi andra strosade runt i naturrummet och kikade på utställningen där. Sedan for vi hem till morsan och Britta för att äta middag och prata "vem är vem" i släkten. Pär har gjort värsta pdf-filen med en massa personer inritade och det underlättade verkligen, för stundom var det svårt att hänga med! 


Jag tycker att det var spännande att höra lite om personen Johannes Nyberg, som har en gata uppkallad efter sig i Portland - "Nyberg Street". Han handlade på sig mark "over there" och sedan när staden växte och de skulle ha namn på gatorna tog de helt sonika de som hade mycket land där gatan skulle gå och namngav gatan efter dem. Vi har en teori om hur det kom sig att han kunde köpa mark, och det är att den var mycket stenig. Kanske ingen annan i Portland ville ha marken, men Johannes som kom från steniga Västmarkum såg möjligheter. Han var kanske van att röja sten. Stenen han röjde lade han som vägbeläggning och vart då också populär i Portland eftersom det fanns gott om leriga vägar. Populariteten gjorde att han sedan, med framgång, kunde att ägna sig åt politik.



Hela sköna gänget på "The Main Road" in Västmarkum.

Pär i jakt efter Johannes Nybergs husgrund...

Liljan som kan ha vuxit på Johannes´gård!

Chris och Gerry i Västmarkum

Gerry fixar poserna, det ska skildra förvirringen om VAR exakt Johannes
fädernegård låg.
Till slut satt poserna och det kunde förevigas!
Efter middagen rullades släktträdet ut och det Stora Släktpratet
kom igång på allvar!
Det gäller nu att dels kolla gamla kort, klura ut
vem/vilka som är på korten samt  få det att stämma
 med släktträdet. Här hjälps morsan och hennes moster Eva åt.

Vi försöker oss också på att tyda gammal sirlig handstil och
får en inblick i korrespondansen mellan Sverige och USA på
slutet av 1800-talet, början av 1900.

Som ett pussel, men ett intressant sådant!

Min mormors mormor, Kristina Nyberg. Hon var gift med Erik Nyberg.
Erik som var bror med Johannes Nyberg.


Det har verkligen varit en toppendag idag! Jag har aldrig varit speciellt intresserad av släktforskning, jag tycker det låter så extremt trist. Men när livs levande människor dyker upp och vi sitter där och pusslar ihop släktträdet och försöker reda ut vem som är vem går även jag igång! Känner mig lite rikare nu, rik på människor och livsöden. Min egen släkt! Idag har den vuxit avsevärt!

1 kommentar:

  1. Hej Mia. Tittade in på sidan då Pär stannade till här i Norrtälje. Hadefint/Leon

    SvaraRadera