söndag 29 juli 2012

EFIT-igen!

Så var det dags igen för "Ett Foto I Timmen"! Jag har hört att det ska regna idag så jag välkomnar denna dag! Speciellt bra när jag inte kan sova och behöver något att göra! Tyvärr så har sladden till kameran blivit kvar hemma i Härnösand, så det får bli iPhonebilder idag. 


För den som läser och undrar vad en EFIT-dag är; kika här! Kanske du gör, eller får inspiration att göra en egen EFIT-dag? Skriv i så fall gärna en kommentar med länk så jag och vi får se! Happy EFIT-ing!


03.00 Docksta by night. Bara ICA lyser upp tillvaron för byn.
Igår var det "Dockstadagen" och marknadsstånd längs the Doxta strip.
Då livade byn upp för en dag. Idag är det dagen efter.
Allt återgår till det normala igen (dvs ganska dött, speciellt kl 3)
04.00 Gryning i Docksta. Efter mörker kommer ljus..... Hurra!
07.00 Läser och filosoferar. Bok: "Konsten att leva innerligt",
Harris, T.  och  Lagerström, A. (2008). Jag känner att jag
tilltalas av tankarna om sinnlighet och inställningen till
 det materiella: "Med hjälp av de ting du omger dig med
 förstärks din person, objekten knyts till subjektet, du växer,
tar mer plats och livet blir rikare, livet får för tillfället
en ny mening
." Bra mening att filosofera över en stund!
8.00 Tar en dusch i morsans discodusch. Har lidit hela natten
av att håret luktar rök efter gårdagens grillning på stranden.
Ville inte väcka mor när jag kom hem, men åtta
får man faktiskt duscha!
9.00 Softar med morsan framför nyhetsmorgon och med varsin Macbook i knät.
Mor håller  på att komma igång med eget bloggande,
http://trasmattan.blogspot.com/  Gör gärna ett besök där!
10.00 Ojoj, tiden går snabbt. plötsligt var klockan tio och jag kikar runt lite
för att hitta något att fotografera. Här en typisk bild från morsans hus. En
"Grupp"I huset finns många grupper att sitta och dricka morgonkaffe vid.
 Bara utomhus finns fyra tämligen permanenta grupper. På balkongen tre.
Undrar när någon sitter vid det här bordet? Kan inte minnas att vi någonsin
suttit där. Men ganska trivsamt ställe. Ska nog sätta mig där en stund idag...
11.00 Tibble kom och kröp upp i mitt knä. Jag känner att han luktar lite
fisk.Strömmingen tog slut igår på Dockstadagen. Anar ett samband... :-)
12.00 Min kusindotter Esther, 5 år,  kom glädjestrålande
 in till oss med en shoppinglista i handen. Hon har idag
knäckt läskoden. Stolt läste hon upp sin inköpslista.
Nu är det muffinsbak på gång!
13.00 Nu är det varmt och kvavt i Docksta! 25 grader varmt
och inte mycket vind.  Väder som gör mig rastlös...
14.00 For till Veåsand och slängde mig i havet! Hur skönt
som helst! Petra med familj måste tänkt samma tanke samtidigt,
 för vi anlände dit exakt i samma stund, helt utan SMS!
15.00 Lunch på stranden. 

16.00 Retirerar hem för lite kaffe. Börjar strama lite i
ansiktet av hav, sol och bad.
17.00 TRÖTT! Hamnade en stund framför "Candy
Crush Saga", ett facebookspel. Tänkte hjälpa morsan
med några banor (själv är jag på en attans svår bana
och kommer inte vidare...).
18.00 Förbereder grillning vid Gällstasjön
med Petra, Benjamin och Gabriel

19.00 Hård Unomatch. Jag kom tvåa!

20.00 Mashmallowgrillning, lite skakig fotograf...
21.00 En av sommarens absoluta höjdpunkter inträffade
alldeles nyss. Kvällsdopp i spegelblanka Gällstasjön
(Ja... fast så spegelblank var den INTE när vi hoppat i,
då gick svallvågorna höga!)
22.00 Avslutar denna dag med "It´s Complicated"; Meryl Streep är så bra!


00.00 Liten koll på facebook och möts av ett dödsbud.
Finner inga ord och tårarna sprutar... Sonja, en kär vän från Uppsalatiden,
jämnårig med mig har dött idag. Stilla på ett hospice. Här en bild från
 21 januari i år när vi träffades. Anade inte att det var vårt sista möte.
Ursäkta, men just nu tryter orden. Jävla cancerhelvete! Inte undra
på att du inte kunde svara när jag ringde i tisdags.... 




14 kommentarer:

  1. God morning!

    Inne och kikar på dina nattbilder!
    Nej, det är inte fusk att köra båda dagarna. Jag gör det & har alltid gjort det. Tycker det är roligt.

    Här i Skellefteå, väktes jag av åska och spöregn.

    Kommer igen senare!

    // Anna

    SvaraRadera
  2. Hej! Discodusch! :) En sån skulle man ha... Kollade Härnösand på Google Earth, men idag är du ju inte där :)

    SvaraRadera
  3. Inne och spanar och Docksta ligger ju bara ett lappkast bort eller hur man säger ;) Annan kommun är det iaf.

    Dockstadagen har jag aldrig orkat besöka trots det bara är 4mil dit..

    SvaraRadera
  4. Kul dusj!!!
    Men man skal vel egentlig sove om nettene??
    Hehehe.....jeg er også av den typen som kan være våken
    flere netter på rad!
    Koselige bilder i Morsans hus :)

    Klem Lena

    SvaraRadera
  5. Men, när sover du människa? ;)Visst är det fantastiskt när en ny liten människa kommer på hemligheten med läsning!
    //Tinna

    SvaraRadera
  6. Så herlig med sol og sommervær! Husk å nyte litt ekstra for oss som mangler sommer;)

    SvaraRadera
  7. Härligt när de knäcker läskoden. Håller med om att den banan är svår på candy crush. Sen går det lättare några banor innan det blir lika illa igen. ;)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Kikar in på din efitdag. Häftig dusch :-)

    SvaraRadera
  9. Var tvungen kolla upp Gällstasjön på Google.. men havsbadet hade jag koll på :)

    Badat jag med, lite norröver.

    SvaraRadera
  10. Vilket ledsamt slut på en annars så fin sommardag! Den där jävla förbannade sjukdomen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller huuuur! Det är otroligt svårt att ta in. BLÄ!!!

      Radera
  11. Livet är verkligen orättvist ibland. Ena stunden är allt underbart och så nås man av tråkiga besked :(

    Det gäller att njuta och vara tacksam för det fina som händer. Innan det tråkiga beskedet verkade det i alla fall som att du har haft en fin EFUT-dag.

    SvaraRadera
  12. Skulle som andra fråga när du sover och mysa med den knäckta läskoden, men jag kom ju till slutet och skickar en stor stöttekram istället!

    SvaraRadera