fredag 6 juli 2012

Insikt efter loppisen

Igår fick jag en plötslig insikt när jag gick och strosade på en av loppisarna. Jag har ofta tänkt   på vad fånigt det är med folk som vill ha gammalt jox på väggarna därhemma, typ kardor, spinnrockar, brödkavlar och annat som bara står och samlar damm. Never in my life att jag släpar hem dessa styggelser. 


Så såg jag en kastrull på en loppis som väckte en massa minnen och jag gick igång på den. Jag tror inte den skulle funka lika bra som de tjockbottnade kastruller jag redan har, men jag övervägde nästan att släpa hem kastrullen ändå. Möjligen skulle jag kunna koka ägg i den eller något annat som inte klibbar så mycket. Men mönstret, jag säger MÖNSTRET var lovely! Kanske ha den på en hylla bara sådär lite dekorativt?


Kastrull från tidigt 70-tal
Så till insikten: Kardor och annat "klingar inte an" hos mig, men denna kastrull gör det. Att folk vill ha kardor/spinnrockar kan vara för att det väcker sköna barndomsminnen. Eller har några dessa tingestar på väggarna på grund av ett historiskt intresse? Men jag, som var barn på 70-talet skulle istället för kavlar ha grytor... av skönt 70-tals stuk! Det gäller bara att gradera upp joxet till rätt tidsepok. 


Nu köpte jag inte kastrullen. Det får räcka med att se den på bild i datorn. Det bär mig lite emot att släpa hem prylar som jag inte har någon nytta av! Men, ni som är födda på 60- och 70- talet, håll med om att det är en snygg kastrull!

4 kommentarer:

  1. Gilla! /Maria EP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller Huuur, Maria! Den finns nog kvar än på Blå Porten.....

      Radera
  2. Nu måste jag ju få protestera lite ...
    Spinnrockar och kardor och knäpphärvlar och snällor och spolar ...

    Sånt behöver man ju!

    Det finns inga barndomsminnen med detta mer än att jag satt och trampade på "farmors" spinnrock när jag var där. Det här är ett intresse som kommit som vuxen, med internet faktiskt. Att någon kunde få för sig att göra garn när man kan köpa var lite udda. Jag trodde inte det förekom nuförtiden. Men jodå, en bloggare skrev regelbundet om det.
    Jag insåg att skulle jag börja så skulle jag inte hinna sticka.
    Men spinningen hann upp mig. Nu är jag förlorad.
    Och har jättekul. Med mina loppismaskiner.
    Och jag vet att vi är många många som spinner, inte bara i Sverige utan runt om i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att om man behöver dem så ska man såklart samla på dem och gärna få dem att fungera så bra som möjligt. Men när folk i vår generation bara har dem för att ha dem förstår jag inte riktigt. Smaken är helt klart olika, men jag tycker det ser trist, mörkt och dystert ut med kardor på väggarna istället för konstverk. Men - att för alla bestämma vad som är "fin" respektive "ful" konst är inget man ska ägna sig åt.... Jag lämnar walk over på sånt gammalt jox på loppisarna så att samlarna kan fynda istället.

      Radera