lördag 7 juli 2012

Mer blommor till rabatten

Idag blev jag inbjuden till min kompis/kollega Maria på kaffe, prat och promenad till handelsträdgården som ligger supernära där hon bor. Jag handlade några blommor som skrek till mig: "Köp mig, köp mig...!" Kunde inte ignorera detta och kom hem med fem nya perenner till rabatten. Egentligen hade jag tänkt plantera dessa nya blommor i en annan rabatt, men de ville så gärna vara i den stora rabatten. Liljorna (eller vad det är) ville dels stå nära varandra och dels stå nära armeringsspaljén eftersom färgkombinationen vinrött-brandgult-rost är så snyggt. Sedan ville de krypande stenpartiväxterna ha torrt om fötterna så jag satte dem vid torvkanten. Nu till dagens problem: Jag råkade slänga etiketterna till blommorna så jag vet inte vad det är! Är det någon med koll som kan hjälpa mig?


Strand.....? Växer i tuvor med vita och rosa blommor.

???? Blå lite klocka, vill ha torrt....

Lilja?

Lilja 2?

Den här är kanske svårast, blir vita klockor som är något
större än en tumme.

Hjärta som jag föll för hos Keramik-Stina. 

4 kommentarer:

  1. Jag fick en sådan med små vita klockor som krukväxt, luktar lite kryddigt när man nyper av vissna blommorna. Campanula står det på stickan i krukan.

    SvaraRadera
  2. Fint namn också, och JA, jag tror jag minns det nu..... Tack!

    SvaraRadera
  3. Den som börjar med "strand...." heter Strandtrift och blommar som sagt med antingen vita eller rosa blommor. Den vinröda blomman är mycket riktigt en lilja. Vet dock inte om den har nåt mer namn....

    Mvh Marianne S

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1000 tack, Marianne! Snart har jag nog alla namn på plats!

      Radera