tisdag 3 juli 2012

Recept

För den nytillkomna läsaren kan jag berätta att jag försöker uppfylla mitt nyårslöfte om att bli mer "huslig". Det går sådär. Jag lyckas numera skapligt med att hålla köket städat och fint, men sedan var det detta med matlagning. Inte min starkaste gren. Efter två år med LCHF är dieten synnerligen enahanda, mina vanligast rätter är "Kyckling på sallad", "Lax på sallad" eller "Tonfisk på sallad". Typ stek en bit kyckling, öppna en påse färdigskuren sallad lägg kycklingen på en liten hög med sallad. Klart. Mina vänner och synnerhet morsan tycker nog att detta inte riktigt kvalificerar som "matlagning". 


Idag ska jag till lunch laga en riktig måltid från ett recept! Igår hittade jag en receptbok på Åhléns som jag nu har tagit ett tumgrepp i... Ingredienserna är: Sötpotatis (en sån där orangea rotsak), koriander (ser ut som persilja), selleri, tomat, röd lök, riven emmentaler (en slags ost) och lime. Sedan är det bara att följa receptet slaviskt. Hur svårt kan det vara? Kände mig oerhört "huslig" igår när jag på affären shoppade enligt en i förväg skriven lista...


Min nya receptbok, det visade sig att den var flera hundralappar billigare
än de kokböcker som det står LCHF på. Tips till de som skriver kokböcker
(skriv dit LCHF och du kan ta mer betalt) Tips till kokbokskonsumenten:
(Det går lika bra ändå! De flesta recepten i denna bok funkar i LCHF-
varianter,  dessutom är det summan av kalorierna som räknas och inte
 hur de fördelas har jag kommit på.


Genomförandet.... Själva tillagningen gick bra. Potatisen tog dubbla tiden på sig, så istället för 45 minuter blev det 1,5 h. Men jag fick tillfälle att känna mig ordentligt huslig när jag öppnade ungsluckan och pickade på potatisen lite då och då. Salsan var bara att hacka och blanda ihop. Provsmakade tyvärr på ett blad Koriander! BLÄ! Riktigt "nåkt"! Som en på facebook skrev - "Det kan rent utav hända att Koriander är ett av vår Herres misstag". URK! Tur jag provsmakade och inte stoppade i en NÄVE koriander utan bara några nypor!




Så var det klart! Jodå, det blev helt klart nya smaker i mitt kök. Dels koriandern och dels selleri som jag inte heller är stormförtjust i. Men helt OK. Kanske inget jag gör om, men nu känner jag att jag är på banan när det gäller kokbok och recept. 199 recept kvar i min kokbok. Undrar var jag ska lägga ambitionsnivån? Tre recept i veckan? Något sådant kan kännas rimligt. Det får vara mitt "strävandemål" som man säger i skolvärlden. Typ mål som man strävar mot men inte alltid behöver nå...





3 kommentarer:

  1. Jag tror att det är selleri som ska vara i det där citatet. Enligt mig iaf. Det kan vara oliver också.

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut. Lycka till med resten av recepten.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Speciellt om man tog mycket ost på var det gott. Och nyttigt dessutom!

    SvaraRadera