tisdag 10 juli 2012

Tisdagstema: RAK



Tur det finns saker att göra på blogg och internet när det är grått och trist ute! Ett ställe som jag hittade för ett tag sedan men idag testar igen är bloggen "TISDAGSTEMA". Alla som vill går in där, får ett ord som man sedan gestaltar med ett foto. Egentligen kanske man ska ut och ta kortet just denna dag, men eftersom det nu var länge sedan bloggen innehöll något Jerusalemrelaterat väljer jag istället en bild från i påskas och min favorithögtid: påsken och HOLY FIRE. När alla pilgrimmerna inne i den fullpackade kyrkan tänt alla sina ljus på den heliga elden och så småningom blåst ut dem igen fylls kyrkan av en kompakt rök. En ljusstråle från en öppen dörr långt uppe i kupolen ger då upphov till denna laserliknande stråle som pekar rakt på Jesu´grav. Magiskt! Mer om ceremonin hittar du om du kollar i arkivet, hela sex gånger har jag varit på plats i kyrkan för att bevittna detta!


Mitt bidrag på temat "rak"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar