måndag 6 augusti 2012

Blåbär!

En kompis ringde och undrade om jag ville följa med och plocka blåbär på Hemsön efter jobbet. OF COURSE! Gärna! Jag laddade bilen med små plasthinkar, för här skulle plockas! 

Hm. Väl över på Hemsön och inne i skogen märkte jag direkt att det är en tekniksport av stora mått. Att plocka händerna fulla och tömma utan att tappa bären i mossan. Att hitta de största blåbären. Att hitta en dubbelvikt ställning som både skulle vara avslappnande OCH få händer och ögon nära blåbärsriset.... Det som försvårade lite för min del var de progressiva glasögonen, jag är nog inte helt van dessa än, för det var stundom svårt att inte snubbla i ljungen. 

Jag lyckades dock på en timme plocka en liter FINFINA blåbär. Sedan tog jag en paus och sträckte ut ryggen i mossan och skaldade om mina blåbär för facebook. 27 gillanden redan! Efter pausen fortsatte jag att plocka, men fick inte ihop några fler blåbär, hade ju kommit på vad gott det är med blåbär! OMG! Plockade några nävar. Åt. Plockade några nävar till.... osv. Tänkte att om jag sätter i mig ganska mycket blåbär ikväll kanske chansen att den hink jag plockade räcker till frukostyoghurten hela veckan istället... Får se om strategin lyckas...


Dagens skörd!

Optimistiskt?
Therese hann plocka TRE gånger så
mycket som jag på samma tid....

BLÅ

2 kommentarer:

  1. Du får fråga Biggan hur hon plockar, jag var med henne en gång, medan hon plockade 2 10-litershinkar, med en bärplockare i varje hand ,så plockade jag nästan en kalvhink ( 7 liter) för hand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är otroligt vad det går undan för en del.... Jag får bara med en massa skräp om jag försöker skynda mig.

      Radera