söndag 19 augusti 2012

"Möte"

Idag var jag med grundkursen till Skorped och gick på Möte. För eventuell högkyrklig läsare utan frikyrkovana kan jag avslöja att Möte är samma sak som gudstjänst. Det var länge sedan jag hörde den termen och jag tycker den känns så retro och mysig! Mötet var på en fotbollsplan och temat var "Tro och Liv". Vi är små och Gud är stor. Hela tiden gjordes paralleller till fotbollens värld. Jesus är med oss på planen för att vi ska orka, Jesus är med oss på avbytarbänken när vi ska hämta kraft... (osv). Zlatan köptes av ett franskt lag för dyra pengar, Jesus betalade med sitt liv för oss...

Och så sånger; "Han har öppnat pärleporten..." inledde Mötet och sedan några fina visor som "Somliga går med trasiga skor". 

Jag känner mig mig lite kluven. Å ena sidan var det denna sköna retrokänsla att sitta på fotbollsplanen i Skorped och höra samma typ av predikan som jag hörde när jag var ung och bodde i Östervåla. Å andra sidan kändes det lite väl "präktigt" på något sätt. Där satt de kristna på byns fotbollsplan och kanske kände många att de var "i världen" då. Men när Mötet led mot sitt slut kom en massa bilar med fotbollsföräldrar som skjutsade sina barn till matchen som skulle börja efter Mötet. Då jag inte känner folket i Skorped kan jag inte avgöra om det var några nya med på Mötet som kanske inte skulle dykt upp om man var i sin kyrka eller om det var samma klientel och bara platsen var annorlunda. Kort sagt; jag kände mig lite "klämkäck" där jag satt, samtidigt som jag faktiskt uppskattar när det blir sådana här "innerliga" Möten. Kan ibland känna mig vilsen i överdrivet intellektualiserande gudstjänster också. Kanske det optimala inte finns, kanske det är meningen att man ska vandra runt och delta i många OLIKA typer av gudstjänster - och sedan reflektera över hur och varför man reagerar som man gör. Eller kanske jag är miljöskadad religionsbeteendevetare nu? 

Mer bänkar behövdes, det var många mötesdeltagare!

FANTASTISKT bra sång och musik!!!! (funderar nu på att
byta bort min trumpet mot ett sånt där blåsklaviatur
istället. Känns som det skulle skona eventuella
kommande åhörare något...?)

Grundkursarna såg ut att trivas trots kylan.

Som sagt, mycket folk hade kommit. Kul!



5 kommentarer:

  1. Jag var faktiskt inbjuden att predika på det mötet, men hade tyvärr en del förhinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit spännande att höra dej predika, Anton! Men det kanske blir så småningom...?

      Radera
    2. Kanske någon gång. Det skulle ha blivit ganska sparsamt med fotbollsmetaforer om jag var i Skorped, tror jag.

      Radera
    3. Antar att man måste gilla fotboll för att gå igång på metaforerna......

      Radera
    4. Ja, mina fotbollsmetaforer skulle bli hopplöst ouppdaterade. Typ Ralf Edström

      Radera