onsdag 1 augusti 2012

Roadtrip, dag 1

Riktigt roligt var det att känna förväntan redan när väckarklockan ringde klockan 6. Vi slevade i oss lite fil, packade det sista och satte oss i bilen och kom iväg strax efter sju. Tur både mor och jag är morgonpigga!


Första stoppet blev i Ragunda för att kika på den thailändska paviljongen. Vi hade lite otur där, den öppnas för besökare först klockan 10 och vi var där 9. Vi kände INTE för att vänta in öppnandet utan nöjde oss med att ta lite bilder från håll. Vackert så det förslår! Kanske kan vi stanna till på hemvägen istället? Eller så får det bli en separat tur så småningom...


Jag vid den thailändska paviljongen i Ragunda. 

Det var så roligt att köra västerut, eftersom vi ända fram till gränsen till Norge färdades i Härnösands Stift så kändes det nästan "som hemma"! Jag har ju varit i Bräcke-Ragunda kontrakt ganska mycket på sistone eftersom jag är med i ett diakoniprojekt där. Så jag kände igen mig. Skillnaden idag var att nu ÄNTLIGEN fanns tid att stanna till på vackra ställen! I Hammarstrand gjorde vi vårt andra stop vid älven. 


Hammarstrand, läge märke till "Hollywoodbokstäverna"
på berget bakom!

I Hammarstrand fick vi en NICE inbjudan från en stiftsmedarbetare som jag lärt känna under året, hade vi vägarna förbi hembygdsgården i Pålgård skulle vi bli bjudna på fika! Återigen var det lite missflyt i tidsplaneringen. Eftersom det duggregnade kändes det inte läge att vänta en timme tills de skulle öppna på hembygdsgården så vi susade vidare. Östersund nästa! I Östersund gjorde vi lite shopping; "UNO" och "Ma-lou". Morsan shoppade ett par snygga brallor på UNO och en "konstnärlig" tunika på Ma-Lou. Hon var så snygg i den, eller hur:


Snygg-morsan! Själv slog jag till på en SNYGG
"Masai"-klänning, kanske kommer den på bild så
småningom.... (cliff hänger, får se om det blir läsarstorm... :-)

Efter Östersund kom vi till Åre. Förra gången mor och jag var i Åre tillsammans ville vi åka upp på Åreskutan, men det övriga sällskapet vi hade med oss ville inte. Vi vek oss den gången, hur kul är det att åka upp på Åreskutan med en surkart? Vi åkte upp och fikade och for ner igen. Dyr choklad med vispgrädde, men värt varenda spänn när man ser utsikten!


Utsikt från kabinbanan!

Nu låg vi efter lite i tidplaneringen och drog vidare mot Norge och Trondheim. Så fort vi kom över gränsen blev landskapet vackrare! Bergen blev högre och forsarna bredare. Vi njöt av landskapet i stora drag! kom så småningom fram till hotellet som vunnit pris för sina räkmackor. JAAA, vi kunde bara hålla med, de var supergoda! Det har varit en höjdardag med mycket prat, skratt och upplevelser. Helt klart ska vi göra road-trips lite oftare!


Gott vin att minnas!

Prisbelönt räkmacka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar