tisdag 7 augusti 2012

Syns inte, finns inte...!

När jag föreläser om Jerusalem så brukar jag ta upp detta med att i staden existerar så många "parallella universa". Det är det som gör Jerusalem unikt och underbart, men också frustrerande och (ibland) farligt. Människor pratar och ser förbi varnadra. På israeliska kartor finns ibland inte palestinska orter utmärkta och på palestinska kartor saknas ibland israeliska städer. Man orienterar sig som om den verklighet man inte sympatiserar med inte existerar. På de trespråkiga gatuskyltarna är det inte slumpen som satt dit klistermärken på den arabiska eller ibland, på den hebreiska texten. Jag tror att det är ett försök att "önska bort" det man inte vill ska existera.

Så finns det de som tar steget lite längre. Jag snubblade över en artikel om hur någon tagit fram glasögon som är designade så att de ska GRUMLA synen för bäraren. Jäpp, du läste rätt - glasögonen ska göra så att man ser sämre! Mycket praktiskt i vissa ultraortodoxa kretsar där man upplever "inmodest" klädda kvinnor som ett problem. Nu är det inte bikinibrudar och topless vi pratar om utan det kan handla om kvinnor i jeans eller för tight tröja. Istället för att behöva skyla ögonen med handen kan man nu bära grummelglasögon!!!

Jag filosoferar lite över detta och finner glasögonen ytterst sympatiska. Man tvingar ingen att klä om eller ändra beteende (vilket förekommer alldeles för ofta), utan man gör den största förändringen och begränsar sig själva istället. Mycket klokt, men en smula knäppt på samma gång...

http://www.vosizneias.com/111273/2012/08/06/jerusalem-blurred-glasses-are-the-latest-tool-in-the-arsenal-of-charedi-men

Mer tankar kring detta:http://mtrqa.blogspot.se/2011/06/min-jerusalemfilosofi.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar