onsdag 8 augusti 2012

Ytterlännäs gamla kyrka

Vilken dag på jobbet det har varit! Efter morgonmässan satte jag mig i bilen och brände iväg till Ytterlännäs gamla kyrka för att vara med om en guidning och sedan samtala med guiderna. Jag ville få idéer och inspiration till ett seminariepass på medarbetardagarna som jag har ansvar för; "Att visa sin kyrka". 90 minuters seminarium ska fyllas och 120 personer har anmält sig! Lite nervöst, men sporrande...

För den som inte besökt Ytterlännes gamla kyrka rekommenderar jag å det varmaste ett besök! Kyrkan byggdes på 1200-talet och har sedan byggts ut, upp och till i olika omgångar. Det man kanske blir mest imponerad av är de otroligt dekorerade läktarna i dubbla våningar! Man har verkligen inte sparat på färg, och det ser ut som konstnärerna har haft ganska fria händer att dekorera...

Någon gång på 1700-talet beordrar stiftet att man ska fräsha upp kyrkan med att kalka över de omfattande väggmålningarna. Dumt beslut! Som tur är var det en målare som obstruerade lite och målade runt altarskåpet istället för att lyfta ner det och måla bakom. Sålunda finns avbildningen av Sankta Ursula kvar, men man kan här och var ana att alla väggar tidigare har haft lika smaskiga helgonmartyrbilder. 

Guiderna Anders och Karin gjorde ett strålande jobb som guider! Först och främst var de lyhörda när det gällde att lägga guidningen på rätt nivå. De hade också fingertoppskänsla när de varvade berättande, dialoger, sång, musik, fakta och skrönor. Allt detta iklädda tidstypiska kläder. Jag var helt klart med om en höjdarguidning! Naturligtvis städslade jag dem till medarbetardagarna, så den som kommer på mitt pass i domkyrkan kommer att få ett smakprov från Ytterlännäs när det gäller inspirerande guidning! 


Läktarna

Den korsfäste Jesus i armarna på gud fader själv

Sankta Ursula, den del av väggmålningen som sparades tack
vare att det gamla altarskåpet hängde just där...

Nyckeln - Det sägs att klockaren en gång lade den på en sten när han skulle ringa
i klockan. Den låg inte kvar när han kom tillbaka och var spårlöst försvunnen
i 40 år då ett träd föll och nyckeln trillade ur ett örnbo...(!!!)

Madonnabild - frodig nordisk Maria med rosiga kinder och näsa.
 Ärkebiskop Jakob Ulfsson Örnefot skänkte denna (och liknande
statyer) till olika kyrkor så att pilgrimmer skulle vandra inom Sverige
istället för att gå till Trondheim och Nidarosdomen. Politiskt motiv till att
skänka en staty med andra ord. Notera örnfoten längst ner till vänster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar