söndag 9 september 2012

Grill-matematik

Idag vintrar jag upp lite i min trädgård. Bär in parasollet, stolarna och de växter som är gjorda för varmare klimat (Aloe Veran och den vandrande juden). Skrubbade rent grillen också och konstaterade att efter renskrubbningen är den som ny! Började filosofera och räkna lite när det gäller grillar. Min grill kostade 149 kronor och jag köpte den inför förra sommaren. Jag kanske grillar 10 gånger per sommar. Det blir då ungefär 7 kronor per grillning. Eftersom den säkert kommer att hålla många säsonger till blir kostnaden för själva grillen försumbar. Googlade lite och hittade "värsta grillen som får grannen att gråta.." OK, den var lite overkill. Det skulle inte ens räcka för mig att leva på vatten och bröd för att ha råd med denna grill. Skulle behöva råna en bank. Minst. Men en hyffsat vanlig svenssongrill kostar kanske runt 2000 kronor att köpa. Skulle jag ha handlat en sådan för två säsonger sedan hade min kostnad per grillning varit 100 kronor per grillning. Överkomligt kanske? Men ändå ganska dyra luncher eller middagar eftersom man förutom grillen faktiskt behöver något ATT grilla. Med den besparing det innebär att använda grillhink kan jag alltså börja grilla oxfilé istället för korv eller entrecote. Och ÄNDÅ komma billigare undan....! Något att tänka på...


2 kommentarer:

  1. Tänker på min pappa som körde "fin-mat" ombord på segelbåten. Jo, för om man tittade på vad det kostade att ha båten så var matkontot nästan försumbart och då kunde det ju lika gärna få kosta. För det handlade ju ändå bara om en liten del av årets alla måltider.

    SvaraRadera