söndag 9 september 2012

Man kan så tulpaner!

Jag skördade lite frön från mina fina papegojtulpaner idag. Ett tag har jag haft frökapslarna på tork, och plötsligt idag hade den första kapseln spruckit upp och fröna börjat ramla ut. Efter lite research på nätet konstaterar jag att det ska gå att så tulpaner, men det är tålamodsprövande. De ska sås nu på hösten i sandblandad jord, sedan ställer man ut krukan över vintern. Nästa sommar ska det sticka upp små strån som man inte gör något speciellt med utom att vattna sparsamt. Sedan får de stå ute en vinter till och sommaren därpå, om man har tur, kan det bli blommor. Värt att prova? Jag har en hel del frön nu som om det är någon trogen bloggläsare som vill ha några är det bara att maila mig (maria.walsten@gmail.com) så skickar jag lite frön i ett kuvert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar