måndag 10 september 2012

Technomässa

Technomusik på en mässa, går det? Tänk en gammal stenkyrka som fylls av laserstrålar och tecknomusik och så en präst som uppmanar till dans... Det är inte utan att man höjer på ögonbrynen. Många förfasar sig lite. Jag blir lite fundersam. Jag tycker om "Agnus Dei" eller psalmen "Här Nära" när jag är på mässa. Jag "går igång" på det och på brödet och vinet. Men det är kanske för det är den stil jag är van vid och som jag trivs i.

En av de allra häftigaste mässorna som jag deltagit i var "Kristina från Duvemåla-mässan" i Växjös domkyrka. Musik som verkligen berörde mig och en ljussatt kyrka. Helt fantastiskt! Men då gillar jag musikalmusik också... Jag är inget fan av technomusik, men jag vet många som är det. Om man nu gör en mässa baserat på techno och ger unga människor ett formspråk som tilltalar deras inre är jag för detta. Det är dessutom en kyrka som tar unga människors tro och engagemang på allvar och utmanar inrotade värderingar på ett omskakande sätt. 

Nästa fredag, kvällen innan medarbetardagarna, blir det technomässa i Härnösands Domkyrka. Jag ska gå dit, jag tycker det är häftigt att tro kan få uttryckas på så många olika sätt! "same, same.... but different" Jag gillar "different"! I en av kommentarerna till youtubeklippet kan man läsaDen där prästen är så jävla kung så det inte finns! Uttrycket får mig att dra på smilbanden, känna mig lite gammal, men ändå bejaka att tron tar sig olika uttryck...


3 kommentarer:

  1. Jag antar att man åtminstone borde gå dit "på studiebesök" men jag har andra åtaganden mellan ca 18.30 och 21. Så jag missar va?

    SvaraRadera
  2. Du hinner kanske, mässan börjar kl 21...

    SvaraRadera
  3. Fast varm och svettig med massa hästallergener ...

    SvaraRadera