fredag 12 oktober 2012

R.I.P

Tack vare mina facebookvänner i Jerusalem blev jag varse att den armeniska patriarken Torkom Manoogian har avlidit. Jag har träffat honom ett tiotal gånger under mina år i Jerusalem och även om det kanske var bästa att han fick somna in då han var mycket gammal, känns det ändå lite vemodigt att få beskedet. Mer om honom kan du läsa här.

Ganska mäktigt att vara den 96:e patriarken räknat från patriark Abraham I på 600-talet, en otroligt rik historia! Och att få vara patriark i St James, där de båda James (eller Jakob på svenska) ligger begravda. Alltså Jesu bror Jakob och aposteln Jakob. Egentligen är det bara huvudet på aposteln Jakob som sägs ligga begravd i St James, kroppen ligger ju i Santiago (Sankt Jakob) de Compostela

Men vila i frid, patriark Torkom Manoogian! Nu blir det någon annan som får ta vid. Kanske patriarkvikarien, ärkebiskop Nourhan, blir den som får axla manteln nu?

Den bild jag är stoltast över i min samling- den armeniske patriarken i siluett vid Jesu kista, som
symboliskt smyckas varje långfredag i St James. Den här bilden är från 2006, den sista
långfredagsgudstjänst som patriarken orkade medverka i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar