lördag 6 oktober 2012

Syföreningen goes online?

Idag fortsatte ideellt forums idédag långt in på kvällen inne i mitt huvud. På något vis har detta nätverk den inverkan på mig ganska ofta. Inte ens ett skumbad på hotellrummet fick den idé jag går att grunna på att släppa tankarna. Jag provar därför att blogga ur mig den, dels för att få det på pränt och dels för att kanske någon nappar och testar detta.

Jag provtänker* så här:

Medelåldern i många församlingar är ganska hög, det är potential som verkligen borde tar tillvara! Tänk alla syföreningar och missionsinsamlingsgrupper som idogt gnor på med allehanda handarbeten, insamlingsprojekt och annat. Vilken samlad kunskap de går och bär på! Vi har också en del skickliga informatörer som jobbar med hemsidor, affischer och dokumentering. En trend nuförtiden är bloggar om handarbete, saftkok och annan huslighet. En del bloggare kanske saknar något att testa för att sedan blogga om? Skulle det vara möjligt att sammanföra dessa grupper? Man ordnar fika tillsammans, handarbetar, fotar och bloggar. Informatören kanske kan visa bloggarna hur man får in olika finesser och hur man kan snitsa till sin blogg med lite HTML-kod. Gamla handarbetstraditioner tas tillvara och förs vidare, man bygger gemenskap, trivs och skrattar tillsammans... 

Är det måhända ett provtänk som någon vill testa? I så fall är jag nyfiken på att höra hur det går!

__________

* Provtänk är något vi ofta gör i ideellt forum. Man slänger ut en tanke på försök för att testa den i samspelet med andra. 

6 kommentarer:

  1. Inget dumt tänk, mycket kundskap finns i den gruppen både husligt och hantverk, men att behärska den moderna tekniken finns ett behov inte bara bloggande utan telefonanvändande o.dy. Nu talar jag från min horisont....

    SvaraRadera
  2. Jag tror man ska hålla på med vad man tycker är roligt. Måste finnas massor med bloggare som vill vara med och dokumentera gammalt hantverk via sina bloggar.... Kanske ska vi jobba ihop om detta, mor? Du både hantverkar och bloggar ju...

    SvaraRadera
  3. Tycker det låter som en bra idé. Korsbefruktining blir ofta så mycket mer än bara delarna tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jäpp, typ 1+1=3! Jag tror också på att föra ihop olika grupper för att öka dynamiken

      Radera
  4. Nördighet är bra. Finns det en möjlighet att kombinera så är det ju ännu bättre.

    En "syföreningens blogg" vore väl en kul grej?
    Och då inte bara visa alstren på bild utan även berättelserna om dem. (Berit började med den här duken men fick problem med ögonen så Margareta fortsatte; garnet tog slut så det blev...; eftersom vantar fick en sån strykande åtgång vid förra försäljningen så var vi fundersamma: skulle vi satsa på ännu fler vantar eller var det nu dags för...)

    Många äldre är inte så haja på datorer (men de finns!) och om de får en "bloggreporter" (/bloggredaktion? Varför ska bara en få göra det skojiga?) som kontinuerligt berättar med dem så kan väl det vara bra.
    Speciellt om man får kontakt med andra syföreningsbloggar som man kan titta på och inspireras av. (Både fotomässigt, alstermässigt, aktivitetsmässigt, -mässigt, ....)

    Det blir både ett möte mellan tekniker (hur gör du det där?) och mellan människor och antagligen åldrar.

    Frågan är: finns det några syföreningar? *duckar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. I helgen träffade jag en tant som berättade om deras syförening, och där hade de några 80 plussare som "still going strong.." Har vi sådana i vårt stift? I så fall har vi definitivt något att dokumentera för hugade bloggare... Gäller att leta folk och sedan tussa ihop dem...

      Radera