fredag 30 november 2012

TGIF

Thank God It´s Friday! Nejdå, jag är inte less på jobbet, snarare tvärtom! Hela veckan har jag jobbat som en gnu med att försöka tränga in i det nya arbetsområdet; internationella frågor. Det är intressant, spännande och engagerande. På kvällarna sitter jag bänkad framför "Why Poverty" som jag ser på svt2, med datorn i knät för att följa twitterströmmen på #whypovertyse. Det känns lite som ett återuppvaknande av det jag höll på med som lärare närjag hade kursen "internationalisering" på Parkskolan. Livsvillkoren för oss människor är så skiftande och det är enorma klyftor mellan rik och fattig. Det är rent utav plågsamt att djupdyka in i eländet för att försöka förstå mer - och inse att det är lång väg att gå innan vi har en värld utan hunger, och där fred och rättvisa råder. 

Men ändå.... vad man INTE ska göra är att ge upp. Rom byggdes inte på en dag, många droppar små... osv. Det gäller att repa mod, spotta i nävarna och börja någonstans. För min del är det i kyrkans kontext som jag har mitt arbetsfält och därför vill jag nu göra lite PR för kyrkans webbshop som man kan köpa alternativa julklappar i: 

http://webbshop.svenskakyrkan.se

Mitt i veckan såg jag "Dramaten & de misslyckade konsumenternas afton", mest för jag råkade se på facebook att min syster också skulle medverka. Army of lovers-sångerskan Dominika satt i en panel som sjöng marknadens lov hon hon sa i princip att shoppa mer så stödjer du folk i tredje världen. På frågan om det spelade någon roll VAR men handlade (typ av diktaturer eller från ockuperade områden) svarade hon att det inte för henne var så viktig fråga - "bättre att folk har jobb än inte har jobb", sa hon. Håhåjaja... Jag tänker på filmen "kopparstölden i Afrika" där ett jätteföretag har köpt upp koppargruvor i Zambia för en billig peng och kammar hem tiofalt så mycket pengar PER ÅR! Dessutom förorenar de Zambia kraftigt och utnyttjar att det i Zambia finns billig arbetskraft. Zambia ska också enligt ett avtal stå för elen till fabrikerna vilket gör att Zambia går minus på hela affären. Företaget har dessutom hittat nåt fiffigt sätt som gör det möjligt att INTE betala skatt i Zambia! Man kan undra på vilket sätt ökad konsumtion ska tänkas förbättra villkoren för människorna i Zambia?

Men... med en sån här vecka där hjärnan verkligen har gått på högvarv är det allt bra skönt att landa hemma hos mor i soffan för att försöka varva ned. Jag har en kasse med "smygläsning" med mig hem, men annars ska jag i stort sett försöka vara lite ledig... baka saffransskorpor... gå i mysbyxor. På måndag blir det spott i nävarna och nya tag...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar