torsdag 20 december 2012

Sleep Cycle Alarm

Nu till en app som jag verkligen kan rekommendera; "Sleep Cycle Alarm". Den har en massa finesser! iPhonen fungerar som insomningshjälp, sömnkvalitéregistrerare och väckarklocka. Allt i ett!

När jag ska sova ställer jag alarmet och bäddar ner iPhonen bredvid mig i sängen (!!!). iPhonen registrerar då när jag rör mig under natten och på morgonen får jag en graf som visar hur jag sovit, när jag drömt eller haft perioder av djupsömn. Som hjälp att somna spelar den ett stilla vågskvalp (man kan välja insomningsljud). Den slutar skvalpa när jag somnat. Sedan håller iPhonen koll på hur jag sover när det börjar närma sig väckning. Om jag en halvtimme innan jag ställt alarmet visar tendenser att vakna av mig själv gör telefonen inget med mig. Om jag däremot verkar gå mot att sova tyngre, börjat telefonen väckningen redan då. Alarmet är en stilla diskret melodi som liksom smyger upp i styrka. Gör man inget på en stund lägger den till trummor också! När jag vaknat berättar jag för telefonen hur jag sovit och den lagrar detta i sitt minne och håller full koll på min sovstatisktik. Förr kunde man lägga upp sin sovkurva på Facebook, men den funktionen är nu borta verkar det som. Kanske bäst så, för jag tror omvärlden har begränsat intresse av min sömn...

iPhonen känns nästan "mänsklig" när den tar så bra hand om min sömn! Och eftersom jag väcks så skonsamt och så intelligent tycker jag faktiskt redan nu (efter 12 dagars användning) att jag är lite mer utvilad. Men fortfarande gäller att man bör lägga sig tidigare och sova längre på mornarna för att bli utvilad - och än kan inte iPhonen tvinga mig i säng. Vilket känns bra. 

Jag hörde "spanarna" på radio för några år sedan som filosoferade över teknikutvecklingen. Förr hade vi "tamagotchis" som vi pysslade om. Alltså - Vi pysslade om en apparat!!! Nu är det snäppet mer avancerat - en apparat pysslar om oss. Vart är vi på väg? Ska bli spännande att följa utvecklingen... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar