lördag 1 december 2012

World Aids Day

Slår igång twitterströmmen för att kolla läget lite och blir genast varse att det idag, 1 december, är världsaidsdagen. Motstridiga känslor väcks i mig; jag blir trött och matt och känner "ORKA!" - Orkar jag bry mig idag OCKSÅ? Nästa känsla är SKAM! - Här sitter jag, i morsans varma hus och mumsar på en skinkmacka.... Det minsta jag kan göra är kanske att åtminstone ta reda på lite mer om världsaidsdagen. Så gör jag det. Det tar 0,3 sekunder att googla fram http://www.worldaidsday.org Läser lite, bildar mig lite. Jag vet inte om det känns bättre med denna kunskap - men jag vet i alla fall lite mer vad jag ska tycka när frågan om Aids kommer upp på någon fikarast, och kanske är det ett myrsteg fram i den allmänna opinionsbildningen? Är det så vill jag åtminstone vara med och gå det steget!

En helig ilska infinner sig i mig när jag läser om JAS-affären, hur Sverige är med och påverkar tillståndet i Sydafrika så att pengar läggs på vapen istället för på viktigare saker!
För varje krona som i dag används till att bekämpa hiv/aids läggs motsvarande 7:60 kronor på vapeninköpen. Studier från Harvard school of public health visar att under åren 2000–2005 kunde 365.000 människoliv ha räddats. Läs hela artikeln här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar