lördag 5 januari 2013

Råkade briljera!

Jag var döhungrig när jag kom hem efter några timmars traskande i Birsta City. Tänkte bara göra en snabb löksoppa. Hackade gul lök och purjolök och fräste det i en klick smör. Medan det bryntes kikade jag in i kylskåpet efter en buljongtärning. Råkade se lite grillad kyckling som var left over från i förrgår. Tänkte att jag kanske kunde göra kycklingsoppa. Kikade i kryddskåpet efter Curry, men hade ingen. Tog lite spiskummin, ingefära och kanel istället som jag pudrade på i ganska generös mängd på löken. Kikade in i kylskåpet där blicken fastnade på en liten burk kokosmjölk. Jahapp, tänkte jag - sånt använder man nog i det indiska köket. Hällde på detta på löken plus en skvätt vatten plus lite kycklingbuljong. När detta kokat en stund bröt jag ned kycklingen i det hela och serverade med en klick turkisk yoghurt och lite färsk oregano. Jag vet inte vad jag ska kalla detta, men det ska definitivt upprepas - mycket trevligt sätt att äta left-over-kyckling på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar