lördag 23 mars 2013

Jerichos ros

I Jericho för några veckor sedan slog jag till på en äkta "Jerichos ros". Jag minns att mormor hade en sådan som hon tog fram varje jul och hade vid julkrubban. Många gånger som jag varit i Jericho har jag stått och hållt i växten men behärskat mig eftersom den är lite dyr. Nu blev lusten för stor så jag kom hem med en som jag genast sänkte i vatten. Det som är speciellt med denna växt är att den kan ligga helt torkad i åratal. Man tror den är död. Så kommer vattnet och den slår ut på några minuter. Ett mirakel! Min Jerichos ros var dock lite seg i starten, men i vattnet kom lite grusliknande frön. Jag lät dem vara och vad händer, jo, de groddar sig! Nu har jag planterat dem och de har kommit upp någon centimeter. Det är så spännande att följa de små liven och jag håller tummarna att de ska klara sig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar