onsdag 1 maj 2013

Flaggdag!

Idag är det flaggdag! Ja, igår var det också flaggdag, men det struntade jag i. På ett vis är jag lite kluven, jag tycker "the kingdom of Sweden" låter mysigare än "the Republic of Sweden". Men att vi 2013 fortfarande har ett ämbete som man ärver, inte är folkvald till eller har kvalificerat sig till känns allt bra konstigt. Visst, jag tycker det är tjusigt med kungar, drottningar, prinsar och prinsessor - men det tycker jag hör mer hemma i böckernas värld. Tillsammans med riddare, drakar, väpnare och stolta springare. 

Jag är glad att jag bor i ett land där jag får ha åsikter som denna! Idag, på första maj satt jag och filosoferade lite över detta med åsiktsfrihet samtidigt som jag såg några avsnitt av den amerikanska serien "Vita Huset". De är så attans nationalistiska "over there" och det triggade igång mig lite - inte för att jag gick och blev nationalist - jag är för mycket idealist för att gå igång på "värna fosterlandet" och liknande. Tycker det har en skrämmande bismak. 

Men, trots allt. Jag är glad det är första maj idag och i någon slags yra av yttrandefrihetsglädje (och glädje över våren) for jag och inhandlade en flagga och hissade upp i min flaggstång. Jag tycker faktiskt det är trist med en tom flaggstång såhär på första maj! Och idag var det perfekt flaggväder. Sol, blå himmel och vind som får flaggan att dansa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar