tisdag 28 maj 2013

Författardrömmar

Ibland får jag lust att skriva en roman. Eller två. Jag har nämligen två idéer som skulle bli utmärkta romaner. Sådana romaner som jag definitivt själv skulle vilja läsa. Min första roman utspelar sig i Jerusalem och är värsta grymma passionshistorien. Kärlek, passion, lidande, storpolitik och hjältedåd. Plus en hel del kyrkohistoria och en nypa mirakler. Det ska vara skruvat så det förslår med hemliga ordnar, sammansvärjningar, reliker och ett giftmord. Den andra boken, uppföljaren, ska utspela sig i Uppsala. Också där kärlek och lidande, intriger och kanske ett mord. En viktig beståndsdel ska vara nätet och några sociala media. Och så, naturligtvis, ett alter ego - en smart hjältinna som styr upp det hela.

Hur svårt kan det vara att få till ett par böcker i Dan Brown-anda? Jag skulle verkligen kunna tänka mig att se mitt namn på ett par bokryggar! Idag, på tågstationen i Uppsala hittade jag en tidning som skulle lotsa mig till framgång. Jaha. Nu återstår bara själva skrivandet. Och att i den första boken komma på lämplig skurk. Blir det en regnig sommar parkerar jag mig på ett fik i Jerusalem och sätter igång... Bara det att så fort jag sätter mig ned med ett tomt papper så får jag skrivkramp deluxe. Hur sjutton kommer man igång? Det är ju inte så att jag saknar stoff, men att få ut stoffet från skallen och in på pappret är en helt annan femma...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar