torsdag 23 maj 2013

Ordfilosofi

Vad är det egentligen för skillnad mellan orden "göra" och "åstadkomma"? I morse slog jag på TV'n och hamnade precis i en debatt där ordet "åstadkom" användes flitigt. Jag reagerade på ordet, dels eftersom det inte är så jättejättevanligt, och dels att jag hade en kollega som mycket ofta använde detta ord. När jag slog av TV'n fortsatte jag att tänka på skillnaden. Jag tycker "åstadkomma" känns släkt med "bygga", "konstruera" och "få till" något. Det känns som ordet bär en vision inom sig, och har mycket potential. "Göra" känns mer som utföra, klara av och känns mer planlöst.

Om min chef frågar mig; "Vad vill du åstadkomma" känns det som jag blir indragen i något viktigt, något bestående. "Vad vill du göra" känns mer som en fråga som ställs för att kolla av om jag är med i någon annans plan och man delar på sysslorna.

Hädanefter kommer jag att fråga mig själv vad jag vill åstadkomma under dagen! I alla fall som ett försök att inte dagen ska bli till en enda lång HTG-övning.*

.........................................

HTG = Huvudsaken Tiden Går. Några HTG- övningar är vad varje pedagog ständigt behöver ha i bakfickan så inte man begår en svår synd - släpper gruppen för tidigt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar