torsdag 13 juni 2013

Knock

Nu är jag i Knock där jungfru Maria uppenbarade sig på kvällen den 21 augusti 1879. Det var några som såg henne på bakre väggen till byns kyrka i ett vitaktigt sken. Numera har Knock blivit ett pilgrimsmål för fromma (mest irländska) katoliker.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag hade inga speciella förväntningar och ett var kanske tur, annars hade jag kanske blivit besviken. Hela stället är så tillrättalagt för att ta emot tusentals pilgrimer samtidigt och när vi är en liten grupp på fyra och dessutom närmar oss stället i ett slags utifrånperspektiv och med lite vetenskapligt synsätt blir det lite som en metapilgrimsdag. Vi kollar på människor som kollar på stället för uppenbarelsen. Och diskuterar samtidigt själva fenomenet. Men kul är det att ha varit här och det känns som det ger mycket att fundera på.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar