söndag 9 juni 2013

Nya diakoner och ny präst

Egentligen hade jag tänkt vara i Västerås idag på diakonvigning, men jag har varit helt utslagen av trötthet i några dagar så jag har varken packat eller kommit mig iväg. Idag höll jag på att förlova mig också, men tog mig samman och gick på präst och diakonvigningen här i Härnösand istället. Helt OK det med, speciellt som jag känner några av de nyvigda diakonerna efter resan till Jerusalem som vi gjorde tillsammans för några månader sedan.

Dt var fint och högtidligt i kyrkan. Jag satt på läktaren eftersom jag var sen och kyrkan var fullsatt. En liten detalj i själva gudstjänsten gjorde mig varm om hjärtat. När det blev dags för själva nattvardsdelen kom några officianter upp på läktaren med bröd och vin. I ena bakre hörnet på läktaren kom biskop Tuulikki och domprost Tor. Kanske en självklarhet, men jag tycker mycket om att de som på något vis är högst i rangordningen betjänar på de mest undanskymda delarna i kyrkan. Lite som fottvättceremonin när Jesus själv tvättar fötterna på sina lärjungar.

Efteråt var et fint att se alla nyvigda på kyrktrappan i solen. Så fina alla var och vilken glädje som glimmade i deras ögon! Dt var typ DÅ jag fattade vilken viktig dag det är för dem och för kyrkan som får så fina medarbetare.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar