onsdag 19 juni 2013

Tillbakablick

Irland var verkligen trevligt att besöka, men två grejer är ganska galna. Det första är kanske inte så galet, men fruktansvärt opraktiskt. Kallvattenkranen sitter på ena sidan handfallet och hetvattenkranen på den andra sidan. Bra om man vill ha kallt eller varmt vatten, men många gånger vill man ju ha lite ljummet vatten, när man ska tvätta händerna till exempel. Då får man antingen tvätta händerna i kallt vatten, men hu vad otrevligt det är. Och faktiskt lite ohygieniskt då tvålen tar bättre om vattnet är lite varmare. Eller så kan man skålla händerna under hetvattenkranen. Eller fylla upp lämplig blandning i handfallet och på så vis få den temperatur man vill. Men vem gör det efter varje toabesök? Jag tvättade mina händers i varmvattenkranen och hoppades hinna klart innan det hann bli skållhett. Funkade faktiskt ibland.

Den andra galna grejen med Irland är trafiken. Och nu snackar vi livsfarligt galet! Många vägar som hade 80 eller 100 km/h som maxhastighet var fullständigt livsfarliga att köra på! Ingen vägren, ofta en mur precis där körbanan slutade och mycket ofta skymd sikt och slingrigt. Jag bara fattar inte hur det kan få vara så! På vissa vägar skulle man inte ens kunna mötas, men jodå, 80- skylten satt där. Nu är ju jag ganska skicklig bilförare (om man får framhäva sig så?), och jag tänker att om JAG ofta inte tordes hålla mer är ca 80 på 100- vägarna, hur är det då för de som antingen är usla bilförare eller de som överskattar sin körförmåga? Eller som tror man ska följa skyltningen?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar