onsdag 30 oktober 2013

Bävergäll

Då och då fascineras jag över mitt minst sagt varierande jobb. Idag har jag, i stiftets tjänst, luktat på bävergäll! Bakgrunden till denna udda syssla är att jag ordnat så svenska kyrkans grundkurs var på stiftskansliet för att få en inblick i vad ett stift sysslar med. I ett pass informerade vår Stiftsjägmästare om historiken kring varför stiftet förvaltar skog och mark. Han berättade att det förr var ett sätt att sänkra försörjningen av stiftets präster. Prästen fick helt enkelt en bit skog eller en bit mark på vars avkastning han kunde försörja sig. Ett tag fick prästerna också en tredjedel av den bävergäll som samlades in (!!!). Bävergällen innehåller salicylsyra och var på den tiden mycket värdefull, apoteken kunde betala upp till ett par månadslöner för två pungar bävergäll! Det var en intressant berättelse som kryddades av ett luktprov som skickades runt.... Säger bara att jag är tacksam att jag får min lön i pengar insatta på ett konto...

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar